Jävla surgubbe!

Jag fick ett sms av min syster idag.

-”Fick du nån julklapp av morfar?”

-”Nej, fick du?” -”Ja, 500 spänn… fast den var nog inte planerad. Jag frågade om du oxå fick men han mumlade bort det… Vilket engagemang! Kunde väl köpt oss varsin trisslott istället. Fy, nästa år får han en billig kexchoklad!”

-”Nä! Jag blir så förbannad. Jag bryr mig inte om pengarna, det är själva grejen. En jävla Alladinask kunde han väl anstränga sig för att köpa?”

-”Lika irriterad som du. Nästa jul blir bojkott”

Varje år är det samma visa. Morfar hämtas hemifrån dagen innan julafton. Sen blir han TOTALT upppassad i tre dagar. Han bäddar ingen säng, hjälper inte till med en enda grej i köket, går inte ut med skräp, diskar inte, äter inte om man inte lagar maten/smörgåsen/snacket åt honom… För helvete han hämtar inte ens kaffe själv! Det är inte så att han vägrar för att han e så där charmigt gubbvresig som i nån rolig Ensam Hemma-film. Och han e inte sjuk, fattig eller dement. Han har inte vart med i något krig och har nån sjuklig kärlek åt sparande. Nej, han är LAT! Lättja. Varför göra nått när alla andra kan göra det åt en.

Men det som får bägaren att rinna över, det är när det är julklappsutdelningen. Alla får först varsitt paket. Mamma, Syster, Kålle, Jag och Morfar, så att vi kan öppna tillsammans. När han får sitt paket så visar han en illa spelad förvåning:

-”Nej men! Inte ska jag. Jag vill inte ha nått… Och jag som inte köpt nått åt er.”

Vi är tre personer. TRE personer i hans pyttiga lilla familj. Han veeeet att han får julklappar. DET ÄR JU JUL!! Och ändå är det samma visa varje år.

-”Nej men! Inte ska jag… Och jag som inte köpt nått åt er”

Men gör det då!!! Nästa år. Det är samma visa varje år! En Alladinask, en pocketbok från konsum, en julgrupp, en jävla frukt! Visa att du har tänkt på oss och att vi är värda dom där 50 meterna ner till ICA. Eller gör som resten av världens mor och farföräldrar, skänk en liten slant.  Vilket han gjorde. Till min syster… Endast! Efter att jag hade åkt hem. Han är för mycket. Det e ju pinsamt! Jag ska nog ge honom pengar nästa år. Så att han året efter kan använda dom och köpa trisslotter till mig, mamma och syrran… Och så ska vi vinna 25.000 kronor i 25 år. Och dricka drinkar på Bali julen efter. Med Kålle förstås! Så blir det!

2 svar

  1. What’s up, the whole thing is going fine here and ofcourse
    every one is sharing information, that’s in fact fine,
    keep up writing.

  2. Asking questions are truly pleasant thing if you are not understanding anything completely, but this paragraph presents good understanding even.

Kommentera

