Kultur vs 100 poäng Svankunskap

Idag sa min käre vän, lite förvånad, att han hade sett en svan på en åker tidigare på dan. Konstigt tyckte han, att den inte hade flyttat än, flugit till varmare breddgrader. Jag låtsades vara lika förvånad.

-Ja, vad konstigt. Dom borde ha flyttat nu, verkligen!

Jag visste inte ens att svanar flyttade nånstans på vintern. När jag tänker på saken så är det ju ganska logiskt. Var skulle de annars ta vägen på vintern? Hyrt en våning i Turning Torso? Tagit in på Grand i Stockholm? Suttit fast med röven i den sjö som de råkat befinna sig i när det frös till och tålmodigt vänta på våren medan alla snälla bävrar kom med mat till dom och älgarna försvarade dom från ev attacker från järvar och sånt? Nä, naturligtvis flyttar dom till varmare ställen.Jag e så oallmänbildad i vissa ämnen så det nästan e ruskigt! Jag är en hejare på det mesta som har med kultur att göra, utom konst men jag försöker bättra mig. Men så fort det kommer till ämnen som politik, matte, biologi, fysik och svanar så e jag hopplös. Det är inte det att jag är dum. Verkligen inte. Jag hade det löjligt lätt i skolan. Fick toppbetyg utan minsta ansträngning. Nej, det är så att jag hamnat i den hemska “kulturbubblan” som är så lätt att hamna i när man jobbar med scenkonst. Jag umgås nästan bara med folk i samma branch, pratar nästan bara om branchen och intresserar mig ruskigt uteslutande bara för saker som rör kultur. Det är inte det att jag medvetet gjort ett val att bara ägna mig åt detta. Nej, jag har glidit in i bubblan helt ovetande och helt plötsligt blev det regeringsskifte, kulturministern byttes ut och vår akassa skulle nästan försvinna.

En gång om året så brukar jag få ångest över min okunskap och försöka bättra på den genom att läsa massor med tidningar och försöka diskutera saker som jag inte vet nått om och skaffa mig massa med åsikter om saker jag inte har en aning om. Dit kom jag idag. Här ska allmänbildas. Jajamen!!!

Nu ska jag sluta. Har inte tid med er!

Jag måste läsa DN, kolla in massa politikbloggar, engagera mig i amnesty, rädda lite valar, oroa mig över integrationen av samerna och diskutera danmarks bruttonationalprodukt innan jag hoppar in i duschen.

Shit, jag känner mig redan smartare!

Ps. Är det någon som har Reinfeldts telefonnummer?

9 svar

  1. Vaddå finns det något utanför bubblan?? Jag fattar inte…

    Men Bobby darling, du kan nog skippa all tråkig inläsning och att allmänbildas.
    Det räcker att du läser dina egna ord i slutet av bloggen.. hmmm så svåra att jag måste springa ner i källaren och hitta min ordbok.

    Nummret till Fredik, inte direkt men nästan..
    08-676 80 00

    /pam

  2. Glömde det viktigaste ju.. Svanar flyttar inte! Inte alla arter iallafall. De vanligast (vita du vet) de stannar och lägger sig på isen. Iallafall i Göteborg…

    God Natt!

  3. Ahhhhhh! Men då måste det vart en flyttande art som han såg, för han verkar väldigt svan-kunnig alltså…

  4. Hahaha, det måste vara jobbigt att vara så fruktansvärt intelligent. Den som ändå var det.

  5. Robin, du är smart och bra som du är. Man måste inte veta allt. Det gäller bara att samarbeta och känna rätt folk 🙂

    Men ska du läsa en morgontidning, läs inte DN. För guds skull. Då blir du inte allmänbildad, du blir en penistant. Eller värre, Maria Schottenius. Läs Svenska Dagbladet.

  6. Tack kära du!
    Svenska Dagbladet it is.

  7. Haha, fråga Gunilla! Hon har spelat klädpoker med honom för hundra år sedan….

  8. Hahaha
    Jaså!
    Oj… här kryper det fram.

  9. Hej!

    Jag har, tro det eller ej, Fredrik Reinfeldts mobilnummer.

    Jag har det numera inlagt på mobilen och varje gång den startar påminner det mig om hur mycket blod svett och tårar det inneburit för att ta fram det. Han har ett vanligt Comviq-abbonemang lustigt nog, och inte Telia vilket jag först antog.

    Vill man leta efter topphemliga personuppgifter av detta slag krävs förutom goda kunskaper i data även kontakter inom journalistkåren och diverse myndigheter. Jag skulle nog säga att den svenska säkerheten för denna typ av uppgifter tillhör Europas högsta.

    Mvh

    Frodohack

    😉

Kommentera

