Filmtips

Ikväll var jag och såg ”Shortbus” på bio. Jag hade hört massor om filmen innan och hade höga förväntningar. De späddes på av det faktum att John Cameron Mitchell, som skrivit och regisserat filmen, även gjort en av mina favorit filmer, Hedvig and the Angry Inch. Jag blev inte besviken!

Filmen börjar med att alla i filmen har sex på ett eller annat sätt. Inte alla med varann, utan man får se klipp ur deras sexliv. På riktigt. Man ser allt. Ingen censur. En kille sprutar i sin egen mun, en annan kommer medans han blir piskad av en dominatrix och en kvinna får megaorgasm mitt framför våra ögon. Man vrider lite på sig i början, man sitter ju trots allt på Filmstaden Sergel och inte US-video. Men grejen e den att filmen handlar om sex och när själva sexbiten är avklarad så har man redan blivit så chockerad som man kan bli och man kan koncentrera sig på handlingen. Man får följa ett antal personers sexuella och känslomässiga utveckling under en period i New York och de träffas alla på sexklubben Shortbus. Sex förekommer genom hela filmen men man reagerar inte på det mer. Det känns naturligt, och DET trodde jag aldrig att jag skulle säga om filmen innan jag såg den.

Underbart skådespel och fantastiskt foto och regi. Helt otrolig!

Pluspoäng för att jag nu fått se en kille få den amerikanska nationalsången sjungen upp i röven medans han använder en tredje killes snopp som mikrofon. Haha!

Se den helt enkelt!

9 svar

  1. En film man inte ska se med mamma, med andra ord.

  2. Åh, gud nej!
    Vi sa faktiskt det i biomörkret, jag och mina två vänner, att stackars stackars de personer som gått på bio med sina föräldrar och, utan att veta vad de gett sig in på, kollat på denna filmen. Jag hade hellre badat i syra tror jag. Fy vilken mardrömssitutaion!!!

    kolla själv eller med kompisar.

  3. Min mamma är rätt söt faktiskt. Ända tills bara för ett par år sen (jag är 25 nu och min syrra är 23) så skrek hon ”PORR!” och försökte sjasa ut oss ur rummet om något par hånglade på tv.

    Shortbus skulle nog döda henne.

  4. Döda inte din mor. Se den med nån annan…

  5. Min Mamma läser denna blogg…
    Jaja nu får hon och vänninorna något att prata om 😉

  6. äklit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:)

  7. 😉

  8. Shortbus en kanonfilm! Inte ofta det kommer en film där man har sex och är – naken! Speciellt inte om man är amerikan…

  9. Hej jag gillar värkligen denn filen spc när man ser fittorna för alla kallar mej för Britta Skritta Fitta ;D Hare gött boys and görls!

Kommentera

