Bögiga Ord

Jag har varit på safari i gaymeckat Malmö.

Igår var jag ute och festade på ”klubben” Indigo. Det är den lokala rfsl-föreningens försök till klubbverksamhet och det är väl sådär lyckat måste jag medge. Det bjöds på Dragshow, det serverades sprit och lokalen hade draperats i tyger för att få det att se lite loungigt ut. De hade även nån miniversion av The Addams Family-butlern Lurch som hängde in våra kläder. I baren stod en kille som jag sett förr. Han brukade gogo-dansa i string på nån bögklubb i Stockholm. Jag tror iallafall det var han… Har aldrig sett honom MED kläder innan. Han skrämde mig då och han skrämde mig nu.

I lokalen fanns det allt från finbögar till hiphop-flator. Ålder: arton till sjuttiotolv

Det var jag, Pelle och Ann-Sofie. Vi söp till. Vad annat kunde vi göra?

Min kväll i föreningslivet fick mig att minnas mina dagar på rfsl:s Gay Touch i Göteborg. Det var på det glada 90-talet då Loket ledde Bingolotto, jag lyssnade på Hole och ordet ”gala” var på var bögs läppar.

Och det är just ord som GALA jag tänker på idag. Bögord. Vissa uttryck, fraser eller enstaka ord som av nån anledning fallit majoriteten av bögar i smaken och som sedan blivit lite av en trend att säga. Exempel:

Slampa

Glamour

Girlfriend

Slyna

att kalla varandra gumman

eller att säga ”hon” eller ”henne” till nån bög man talar om eller med

Hora

Fjolla

Men det största bögordet är utan konkurrens ”gala”. Alla har vi stått där med händerna över huvudet, svettiga av all dans och skrikit GAAAAALA när nån vi känner och tycker om närmar sig. Men det är intressant att bögar oftast väljer ord med kvinnlig och negativ betydelse att häva ur sig. Gala är ett undantag. Väldigt rumsrent. Jag till exempel slänger ur mig ordet slampa som om det vore nån form av förbön.

Jag tror att bögar har en historia av att vända det som anses negativt till något positivt. Vi har tagit tillbaka ordet bög och gjort det vårt. Uppfattningen av att homosexuella män anses vara kvinnligare än andra män och att vi ligger med fler partners motar vi tilbaka genom att ta skällsorden och göra de till våra egna. Om orden inte har nån negativ laddning så kan de inte skada oss. Det är en försvarsmekanism.

Vårt främsta vapen är självironi.

Och det är Gaaala!

/Bob

11 svar

  1. Slyna är vackert. Jag använder det bara om mina allra bästa vänner.

  2. Kanske är det ett släktnamn?!

  3. En gång, precis i början av 90-talet, är jag på väg ut ur en biograf i Stockholm när kvinna-i-hatt just framför mig trillar i trappan. Jag far efter och ned och fram och det först jag säger är: ”Men gumman, hur gick det här då?” (VA?!)
    Gumman – som visade sig vara Johanna Westman – tittar på mig med skarpa, kyliga ögon – och med viss stränghet i rösten säger hon långsamt:
    ”Du G-U-M-M-A-R inte mig.”
    GALAAAAAAA!!!!!

  4. Näe. Gjorde hon? Vilken häxa. Du försökte ju bra hjälpa till.
    Intressant att ”gumman” var så självklart att kalla en främmande kvinna som faller… Var glad dock att det inte var slampa.

    -Men slampa, hur gick det här då?

  5. Fast jag kommer aldrig att kunna förlika mig med just ordet bög. För mig är nästan bögar en annan grupp dit jag inte hör till just pga av det urkiga ordet. Som ett slags twilight zone fast i verkligheten…

  6. Oj.
    e det sant.
    Jag har helt förlikats med bög. Tycker vi lixom har tagit det ordet ifrån de som använder det negativt.

  7. Jo fast när ordet ”jävla” hamnar framför ”bög”/”ar”/”erier”åker det rätt snabbt tillbaka i neggokategorin. Trauma.

  8. sant.
    Kanske är så att jag så sällan träffar folk som använder det i negativ bemärkelse. Men jag kan tänka mig vad fel det kan bli…

  9. Kuk vilken sida va grabbar! 😀 Det är en riktigt manlig sida det här! 😀 Sloppefisk!

  10. ZZZZZzzzzzzzzz

  11. Superb, what a website it is! This blog gives helpful data to us,
    keep it up.

Kommentera

