Mitt livs pinsammaste ögonblick: Nr1 ”Porrtidningen”

”Porrtidningen”

När jag var 13 år så var jag ganska säker på min sexuallitet. Det fanns inga tvivel, jag var bög! Men min inställning till hela frågan var ganska förvirrad. Jag ville absolut inte berätta det för någon, jag skulle bli lynchad i skolan om det kom ut. Jag kände mig ensamast i hela världen och trodde att det bara var jag och Babsan i hela världen som var gay. Och Jonas Gardell då. Jag sökte desperat efter folk som var som jag. konstig och bög. Allt detta resulterade i Mitt livs pinsammaste ögonblick nr 1:

Jag stal.

En bögporrtidning.

På Pressbutiken i Göteborg. Jag smög runt i butiken minst en timme innan jag fick mod nog att handla. Jag gick mot porrtidningsavdelningen, svängde självsäkert in mellan hyllorna, spelade lite förvånad när jag ”upptäckte” att jag hamnat bland porren och saktade ner min framfart. När jag sakta går förbi bögporren så kastar jag ut min arm, likt en girig tentakel, och tar den första tidning som nuddar mina fingrar. Jag stoppar den innanför jackan och styr mina steg mot ytterdörren. Det måste stått SKYLDIG skrivet över hela mitt ansikte, jag var så nervös. Höll på att skita på mig när jag passerade larmet vid ytterdörren. det kändes som om alla som jobbade i butiken kollade på den svettiga, lite bögiga ungen som var på väg ut ur butiken. Hade helt glömt av att tidningen kunde vara larmad. Det var den inte. Jag skyndar hem, ivrig och lycklig. en brottsling.

När jag kommer hem så går jag snabbt till mitt rum för att djupdyka ner i homosexuallitetens alla mysterier. Hur gjorde man? Hur såg bögar ut? Hade de ett eget mode? Hade de kläder? Gjorde man verkligen snopp mot snopp? Ja, allt jag hade undrat över.

Efter 5 minuter av hårt ”studerande” så hör jag att det ringer på dörren. Morsan öppnar. Hör henne prata med nån i dörren.

*grov göteborska*

-BOOOOOBBY! Xiu-Ann, Sandra, Viola och Pamela är här!!!

Shit! Fuck jävla skitrövars SKIIIIT! Jag hade helt glömt bort att de skulle komma förbi den kvällen. Mina kompisar. Tjejerna. Jag vet! En klyscha, bögen och hans vänner, men det var så det var.

Jag måste på en sekund hitta det bästa gömstället i världen för att gömma min hemlighet på. Jag kommer på det. Jag drar ut nedersta lådan på min byrå som står vid sängen. Lägger tidningen på golvet, under själva lådan, så att man måste dra ut hela lådan ur byrån för att hitta det som låg gömt. Perfekt!

Tjejerna stövlar in. Insydda jeans, klumpig mascara, överrougade kinder, skrikiga röster med lite brytning, afron, billig parfym och massa skvaller.

Kvällen flöt på som den brukade göra. Tjejerna snackade killar och jag satt och gav råd ”ur en killes perspektiv”. Allt var lugnt. Tills jag ser min mardröm hända rakt framför ögonen.

Sandra sitter på golvet vid byrån och sträcker sig mot nedersta lådan och säger samtidigt att hon fryser och vill låna en tröja. Jag öppnar munnen för att säga att det inte finns tröjor i den lådan men hon är för snabb. Med ett häftigt ryck så drar hon ut lådan. SOM ÅKER HELT UR BYRÅN! Katastrofen är nära. Jag ser att Xiu-Ann som sitter på sängen får syn på tidningen på golvet och sträcker sig förbi Sandra och tar upp den. Allt går som i slowmotion. Jag känner mig helt snurrig och livet passerar i revy för mina ögon.

-Va? Vad är det här? HAHAHAHAAA!!!! Titt, en bögporrtidning! AHAHA! Varför har du den här, Bobby? Är du bög eller? Jag visste det!

De gapskrattar!

Alla ögon på mig med de där utmanande blickarna som bara tjejer i tonåren lyckas framana. Alla ser roade och väntar på att få sin misstanke bekräftad och sen slita mig i stycken. Detta var ju världens skvaller! Tänk vad alla i skolan skulle säga! Årets nyhet. En bög i Hjällboskolan.

Jag måste handla snabbt.

Jag ler lite coolt och ser helt oberörd ut. Lyckas till och med att se lite road ut.

-Tro vad ni vill. Alltså, jag var inne i stan förut och skulle typ sno en vanlig porrtidning på Pressbutiken, men när jag går förbi hyllan så ser jag att butiksvakten är ute efter mig så jag tar första bästa tidning lixom, utan att typ se vad det var för sorts tidning. Jag skyndar mig ut ur butiken med vakten i hälarna. Jag kom hem typ en minut innan er och var tvungen att göra mig av med tidningen. Alltså jag gömde den bara tills ni skulle gå, och sen skulle jag slänga den. Alltså man vill ju typ inte ha en bögtidning hemma. Nån kunde ju tro att jag var bög bah!

Skeptiska blickar. Jag var stenkall. Jag ställer mig upp, tar tidningen, går ut ur rummet och lägenheten, till sopnedkastet och slänger bevismaterialet. Jag stannar en stund, tar ett djupt andetag och går tillbaka till mitt pojkrum.

Tjejerna är fortfarande helt upptrissade av upptäckten och de ser ut som hungiga hyenor hela högen. Speciellt Sandra. Men jag var konsekvent. Jag höll mig till min historia. Och efter nån timma hade jag lyckats manipulera alla till att tycka det var mer intressant att jag hade stulit något än VAD det var jag stal.

De trodde mig. De trodde mig! Jag har ingen aning om hur jag lyckats, men när de en timma senare går hem så har jag fått alla att tro på min taffligt ihopslängda lögn och fått dem att lova att de inte ska säga något till nån annan. Det kunde ju förstöra mitt rykte lixom typ bah.

Nu i efterhand så inser jag att de kanske snarare accepterade min version av händelsen än att igentligen tro på den. De var schyssta nog att låta mig slippa undan. Utom Sandra. Hon hade tidningshistorien som sin hållhake på mig under resten av vår högstadietid. Hon var satan i form av en 13 årig tjej! Men det är en helt annan neuros…

Nu är det hela bara en historia att berätta, men jag tror den där händelsen har format mig. Än idag är jag en expert på att klara mig ur kluriga situationer. Och är man bara konsekvent i sin historia så är det väldigt svårt för folk att ifrågasätta en. Det var en viktig läxa.

Och till alla 13 åriga bögar där ute. Var jävligt tacksamma för internet!

9 svar

  1. Bobby, din lille snattare där!

    Själv fick jag min första bögporrtidning skickad till mig. Den blev dock aldrig upphittad av någon. Däremot brevväxlade jag med en bög i Canada, och de breven hittades av mina kompisar.

  2. Men åh, den historien var ju mer sorglig än pinsam. Stackars lilla 13 åring :/

  3. åhhhh, tycker inte alls att historien var pinsam. Väldigt söt därimot!
    Men förstår att det kändes som om hela livet var förstört just då!!!
    Men jag tycker bara att du är såååå söt..

  4. Sorgligt, komiskt, pinsamt, läsvärt! 🙂

  5. Både fint, sorgligt och komiskt.
    Ibland går det inte som det ska…

    =)

  6. Inte alls pinsamt, även om jag kan förstå dina känslor just då. Men jag blir mest tårögd och ledsen. Jävla skit! Varför ska det vara så svårt, fortfarande, att komma ut?

    Och så blir jag lite blödig och vill ge den 13-årige Bobby en riktigt lång kram.

    :-/

  7. Ja. Visst är det lite sorgligt, hela historien. Och just då var det så hemskt så att det fortfarande gör lite ont att tänka på. Men det är oxå då jag blir glad för att jag är vuxen. Ungar har det inte lätt alltså… Skulle inte gå tillbax till den där åldern för alla pengar i världen.

  8. Excellent write-up. I absolutely love this website.
    Keep writing!

  9. I’m truly enjoying the design and layout of your site.
    It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for
    me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your
    theme? Fantastic work!

Kommentera

