Finsk Disco? Ooooh Yeah!

Finskarna har ju ett rykte om sig att vara lite dystra och introverta. Mållösa tills vodkan kommit fram, då går det inte få tyst på dom. Grått och lite tråkigt!

Inte då! På 70-talet så försökte finnarna bryta sig ur detta. Vapnet de använde mot dysterheten var DISCO. Jag har luskat fram lite härlig musik och dans från det finska 70-talet.

Video 1:
Detta är en finsk musikvideo av ”Armi & Danny” med låten ” I wanna love you tender”. Lyssna på texten. Finskar vid den här tiden var inte så kunniga i engelska. Och det märks. Men framför allt, KOLLA IN DANSEN!! Vad tänkte koreografen? Haha! Underbart! Dansaren i mig vill ta en kaffe med koreografen och lyssna på hans vision. Vore kul att höra, för jag har ingen aning! Varsågoda!

Video 2:

Finsk disco-skola. Allt du behöver för att lära dig finskarnas heta moves. Perfekt på firmafesten, bröllopet eller dopet. Enjoy!

6 svar

  1. Ahhh, shit, som finne skäms jag ett stycke just nu. Armi och Danny? Huhh. Danny håller fortfarande på lika starkt förresten – gubbrockaren #1 i Finland.

  2. Oj! E det sant? Lever han än? Han är min nya Idol.

  3. Eii saa peitää!

    Väl förberedda moves. 😉

  4. Bobby, kolla bara http://www.danny.fi

    han kör HÅRT, den gubben =)

  5. aaaaaaaaaaahhhhhhhhhh Detta var det roligaste jag sett på länge!!! Sian Playsted släng sig i väggen hahaha
    Pussen Jennie

  6. Nu börjar jag begripa varför det tog typ 300 år för Finnarna att vinna Eurovisionen….. Och inte var det med discobeats eller schlager. Nej, med hordråck!

Kommentera

