När bloggen möter verkligheten

För nån månad sedan så skrev jag en blogg där jag drev om namnet på ”Gatuköket Påfågeln” som ligger i Arlöv. Idag fick jag en lite arg och informativt kommentar på det inlägget där författaren informerade mig och alla andra som kommenterat om varför Gatuköket hette just Påfågeln. Ni kan läsa mitt inlägg och kommentaren här.

Det som ofta förvånar mig är folks väldiga brist på att läsa in ironi och sarkasm i det skrivna ordet. När man skriver så hör man ju inga tonfall eller undertexter. Saker som är självklart blir inte lika självklart på pappret (eller tangentbordet).

Jag tycker personligen att jag är VÄLDIGT tydlig med min ironi och sarkasm. Ironi är nästan en hörnsten i hela min existens. Mitt väsen frodas i oneliners och undertexter. Det viktigaste med ironi och sarkasmer är just att vara tydlig. Tydlig i hur man menar och tydlig i om man menar allvar. Man kan vara ironisk över något för att avdramatisera något allvarligt eller för att något är så uppenbart att det bara skriker efter att skämtas om eller för att på ett lätt och skämtsamt sätt informera någon om ens åsikt. Och det är få saker som man inte får skämta om enligt mig. Bara man inte skadar någon, ljuger eller är otydlig så är det fair game. Ironi är ett vapen mot en ganska tuff värld att leva i.

Det är därför jag skriver det här inlägget. Så nästa gång någon blir förbannad över en övertydligt ironsk text om en så banal sak som namnet på ett gatukök, så kan jag länka till det här inlägget. Då slipper jag i framtiden skriva kommentarer/svar på saker som enligt mig är tydligt att det varken är menat allvarligt eller elakt. Och då detta är min blogg och jag är enväldig härskare över min lilla domän så förbehåller jag mig rätten att skriva vad jag vill här. Jag tycker jag har skött mig ganska bra hittills.

Och tack till alla mina underbara superironiska läsare som troget lurkar runt, skriver kommentarer och är allmänt fantastiska. All cred till er. Om ni skickar era kontonummer till mig så ska jag sätta in 100 kr var åt er, lovar! (Föregående mening var ironi, bara så alla vet. Vill ju inte förolämpa någon!)

Mvh

/Bobby ”Bitch” Ewing

Andra bloggar om: , , , , , ,

24 svar

  1. Ironi är det väldigt många som inte kan läsa *nicka*
    Jag tror att det ibland är väldigt svårt att läsa det skriva på samma sätt som när man själv skriver det. Allt tolkas annorlunda beroende på vem som läser det. Men sedan får man ju inte ta allt på blodigt allvar.

    Bra skrivit.

  2. Alltså… Som autist brukar jag få höra att jag inte förstår ironi, men det där… Det var väl ganska uppenbart?

  3. Ironi ÄR svårt när det skrivs, framför allt på nätet av nån anledning. Det har jag själv fått erfara ett antal gånger. Och man kan ju inte avsluta alla ironiska inlägg eller kommentarer med OBS! Ironi.

    Ofta brukar jag slänga in en liten blinkande gubbe för att folk ska förstå. Men man ska väl för farao inte behöva skriva folk på näsan?

    Och ditt inlägg om Påfågeln var ju dessutom nästan övertydligt…

    😉

  4. Fantastiskt…mera….ÅHHH va roligt. HUr stor är chansen att någon som jobbar på Påfågeln googlar på sitt jobb, hittar till dig i cyberrymben, stör sig och svarar? Väldigt liten. Roligt. Mer sånt.

  5. Mouhaha… så underbart! Det finns verkligen folk till allt. Precis allt! Fantastisk att man fortfarande förvånas emellanåt, man borde har lärt sig. Men men, sådant som den kommentaren borde bara vara en extra sporre att fortsätta i samma stil. Så gör det. 😀

  6. Ironi – som att saga en sak men mena en annan – ar sparkligt ganska komplicerat att avkoda. Det kraver verkligen en gemensam kontext och en hel del sprakliga ”negotiations” (plus att ironi ar ett avancerat sparkligt stadie som de flesta ALDRIG nar till – sant). Som reklambog vet jag att ALDRIG anvanda ironi eftersom de flesta kommer att missforsta (dvs tolka ordalydande, alt. inte satta in i ratt kontext). Minns ni exempelvis Expressens lop med ”Kor ut dom!”. Chefred fick avga och kallades for rasist – – – GIVETVIS ville inte Expressen kora ut invandrarna. Det var ironi (Expressen menade precis tvart om).
    Sa kan det ga…
    Men.
    Generellt sa manniskor alldeles for lite humor. Kanske for att njutningen i att bli indignerad, att fa lov att kanna sig som en Finare manniska genom att kasta skit pa andra, ar sa stor.
    Vad vet jag.
    Men.
    Nu ar ju inte Bobbys Bacon vare sig DN eller QX – sa jag tycker du gott kan kora pa sa kan vi atminstone skratta at dom utan humor!
    😉
    [/ironi]

  7. Hahahahaaaa!!
    Hon var på riktigt arg! hahaha!! Nä Bobby jag VET ju att du alltid hävdar att folk inte har rätt att äta! (ironi) Speciellt inte nya ägare till Gatukök som heter Påfågeln!
    Hohohoo! jag döööööör verkligen!

  8. Ja, detta är ett ämne som engagerar. 🙂
    Men jag måste bara säga att såååå svårt är det inte att tyda ironi. Internet har ju givit oss möjlighet att kommunicera friare och lättare med varann, utan att faktiskt träffas. Om man rör sig på webben nu för tiden så är det ju nästan omöjligt att inte interagera med andra människor, och är man tydlig, som jag oftast är (nästan övertydlig), så kan man lätt skönja en ironisk person ifrån en mena-precis-allt-den-säger-person. Jag orkar inte ens lägga energi på folk som inte förstår sig på ironi. Dom förstår inte mig och jag förstår mig ju inte på dom… Så det är ömsesidigt! All is well!

  9. Mig veterligen har idioter alltid haft svårt för det här med ironi. MEN! Ponera, lek med tanken, föreställ dig att du INTE skrivit ironiskt. Att du faktiskt, som den här lilla pippi-damen uppfattat det, gjort narr av ett oskyldigt litet gatukök som bara står där och påfåglar dagarna i ända utan att vilja någon illa. Att du faktiskt stört dig så på namnet och alla som vilseleds av det (alltså de resterande idioterna förutom de som inte förstår ironi) att du legat sömnlös om nätterna tills du fått spy ur dig all galla i din lilla blogg. DÅ! Då är arga pippidamen ännu mer skrattretande som överhuvudtaget brytt sig om att ”ta reda på fakta” och upplysa dig om detta!!! OM! Om inte det är så att det är HON som är ironisk. I sådana fall är hon fruktansvärt rolig! Norra Brunn kanske vore nåt?

  10. Ja!
    HON kanske är ironisk… Hm!
    Men jag tvivlar på det. Haha

  11. Många bloggläsare har en total avsaknad av humor. Jag skrev en gång om att jag ville sparka iväg dumma ungar som kastar nyårsraketer på folks hundar ute och fick en kommentar om att jag ”stödjer barnmisshandel”, på allvar.

  12. Ja, kära nån *skrockar*
    Det finns de som lusläser bloggarna för att slå ner på något.En gång så skrev jag att jag och min styvmamma skulle åka runt i en husbil och klå upp män som slog sina fruar.Vi skulle söka aktiveringsstöd för det . Jag fick ett upprört inlägg som fick hela familjen att skratta läänge ”Ja, jag är visserligen ifrån Värmland och har humor, men trams och fjantigheter är inte skoj ” När jag är sur så går min son runt och pratar värrmländska och säger just den meningen tills jag börjar at tfnissa 😀

  13. Inte konstigt det finns krig i världen..
    Jag skrattade iallafall och skrattar igen när jag läser om gatuköket som nu även blev ett kvarter.

    Vojne!

    Puss på dig!
    Pam-
    Ironilover

  14. SVar till Bobby Bacon (varför kallar man sig bacon om man inte liknar ett bacon? Skulle mer än gärna vilja träffa dig.), Carro & Sara D.

    IDIOTER för MIG, är de som INTE fattar att ironi SKADAR; SÅRAR o.s.v..
    Är utsatt för det DAGLIGEN & mår SKIT av den J*VL* ironin!

    Jag jobbar INTE på Påfågeln längre.
    Har ni inte fattat det än?
    Men hörde talas i September månad i fjor (2006) om en kille som vänt i dörren när han såg att stället var tomt, sånär som på personalen som satt & åt sin mat.
    Hur dum får man va´???

    JAg fick infon av de nnu avlidne BJÖRN ERIKSSON när jag jobbade för honom för några år sedan.
    Så jag har INTE Googlat fram infon!!!!
    Då Björn betydde väldigt mycket för mig och jag fick höra häromveckan att han hade gått bort för några månader sedan, så tog jag väldigt illa vid mig om att man skämtar om en sådan sak.
    Hade situationen varit annorlunda, så hade jag även tolkat det på ett annat sätt.
    Men just nu så är jag rent ut sagt JÄVLIGT ledsen & sårbar.
    Kan ni fatta det eller har ni inga hjärtan??????????????

    ”Pippidamen” heter faktiskt MIA SERVAEUS & KRÄVER att så bli kallad hädanefter.
    Jag vågar iallafall gå ut med mitt RIKTIGA namn!!!
    Hur måga av ER vågar det??????????????

    Kan dessutom tala om för er ironiska psyk-människor, att DETTA inlägget är AAARRRGGGTTT!!!!!!!!!
    Det var INTE det förra inlägget!!!
    Det var SÅRAT!!!
    Så det är tydligen mer än JAG som ”INTE” kan se skillnad på ”ditt” & ”datt”.

  15. Kära Mia.

    Jag är ledsen att du inte gillar innehållet på min blogg och att du känner dig sårad. Och som jag upprepade gånger sagt så har inte mitt inlägg ett dugg att göra med din bortgångne vän. Jag skrev ett inlägg om ett gatuköksnamn som jag tyckte var kul, folk skrattade med mig och skrev inlägg. Precis som det ska vara i bloggvärlden.

    Och nu vet vi alla hur starkt du känner för just detta ämne som du så… fint beskrev i ditt inlägg ovanför. Tack för din åsikt.

    Om du har ytterligare känsloyttringar om min blogg och dess ironiska innehåll så hänvisar jag dig än en gång till det skrivna inlägget ovan. Detta kanske inte är rätt forum för dig då jag som skribent och mina läsare verkar vara av den ironiska sorten som du inte förstår. Det finns säkert mindre ironiska bloggar därute som inte tar upp så fruktansvärt hemska ämnen som roliga gatuköksnamn… Kanske Bolibompa har nån bloggsida?

    Angående anonymitet. Det var ditt eget val att gå ut med ditt riktiga namn och tycker all respekt ska ges åt de som väljer att inte göra det.

    Jag önskar dig, det gatukök du är anställd på just nu, de gatukök du kommer jobba på i framtiden, Gatuköket Påfågeln, deras nya ägare, alla eventuella kunder och anställda allt gott. Ha det fint!

  16. HAHAHAHAHA!

    Det är sällan jag skrattar högt för mig själv framför datorn. Pippidamens inlägg gjorde min dag. Hela inlägget är så överdrivet att det känns som ett skämt.

    Allvarligt… detta….:”IDIOTER för MIG, är de som INTE fattar att ironi SKADAR; SÅRAR o.s.v..
    Är utsatt för det DAGLIGEN & mår SKIT av den J*VL* ironin!” ….låter som något från Nilecity.

  17. Hahahaaa! Det här gör ju det hela bara ännu mer roligt!! Men jag hoppas att hon fattar att det INTE var du som var inne och vände på Gatuköket! Men hon har antagligen bestämt sig för det så….. hahahaa!

  18. Alltså: Giv. Mig. Styrka.

  19. over and out!
    Puss Pam

  20. Jisses*S*

  21. Hennes inlägg gjorde det ännu roligare 🙂

  22. ”Kan dessutom tala om för er ironiska psyk-människor, att DETTA inlägget är AAARRRGGGTTT!!!!!!!!!”

    hahahahhaha…seriöst sök hjälp din bittra häxa.

  23. Jag skall aldrig mer säga påfågel i hela mitt liv! man kan ju såra någon…..

  24. I am a college student and I’m looking for a credit card to start credit history. I am being offered quite q plenty of them but I do not really like the terms and conditions they carry. I want to make my own, independent decision and apply for credit cad I like online. Now I just think which is better to have – a student credit card to build credit history, a secured credit card or no credit card all of which I’ve seen at

    discover balence transfer

Kommentera

