Fröken Sverige söks på Arbetsförmedlingen

En annons har lagts ut på ams.se där de i västra götalands län söker en ny Fröken Sverige för projektanställning. Fast lön erbjuds och jobb i ett år framöver, dock längst till maj 2008.

Fröken Sverige-tävlingen ska i det nya konceptet vara mer inriktad på kompetens, vad du kan och vem du är och inte på hur du ser ut i aftonklänning och badräkt. Baddräkts-momentet är för övrigt borttaget efter att de 2005 tog fram nya värderingar för tävlingen. ”Nya” Fröken Sverige ska alltså vara en bättre och hälsosammare förebild för unga tjejer och inte vara baserad på yta i samma utsträckning. Dock så kvarstår de internationella reglerna om att Fröken Sverige måste vara en tjej i åldern 18-28, hon får inte ha varit gift tidigare eller ha några barn. Och de kräver foto vid ansökningen.

Nu ska vi se här ifall jag förstår rätt?

Så det dom i praktiken har gjort är att lägga ut en annons på nätet… Och hävda samma sak de gjort i åratal, om att det är lika mycket insida som utsida som räknas. Just det, ingen baddräkt.

Jag fattar ändå inte?! Det är ju ändå en tävling i skönhet där priset är att man får åka till ett värdland och tävla med massa andra Misser om titeln Miss Universe. Det är ett ofrånkomligt faktum. Och de kommer ju knappast att utse en kort, tjock 28 årig anarkist-flata med hår under armarna till att representera sverige, hur bra personlighet och kompetens hon än har. Det är fortfarande en skönhetstävling i allra högsta grad!

Och detta ska alltså ge bättre signaler till unga kvinnor i vårt avlånga land? Jag har ett förslag.

LÄGG NER FRÖKEN SVERIGE HELT OCH HÅLLET!

DET skulle vara ett bra budskap till unga tjejer.

Varför fortsätter ni ödlsa energi på en tävling som är helt förlegad och fyller noll funktion. Inget gott kommer ur tävlingen. Utom möjligtvis nöjet att få se fd skönhetsmissar vara konfrencierer för tävlingen och försöka handskas med manus och illa skrivna skämt. Eller se nån ramla. Det e kul! Men i förlängningen så stärker det bara ett gammalt kvinnoideal som jag personligen är skittrött på att se. Suck!

Här kan ni läsa artikeln om den nya tävlingen i GT.

Här är annonsen som är ute på ams.se.

Vad tycker ni om tävlingen?

/Mr Universe

Andra bloggar om: , , , , , ,

12 svar

  1. ”Och de kommer ju knappast att utse en kort, tjock 28 årig anarkist-flata med hår under armarna till att representera sverige, hur bra personlighet och kompetens hon än har”

    Gissa vem som har sökt…

  2. JA!!
    Haha. Gud vad bra. Respekt!

  3. Jag kvalar ju in i kategorin för allt man inte fick vara för att få vara med, kort tjock, 31 och gift två barns morsa. Osis…eller inte. Jag håller med, lägg ned.

  4. Men det är ju jättebra det här nya konceptet! Nu kanske flickebarnen kan bli frkn Svärje med hjälp av sina poängar på högskoleprovet också?

  5. Mitt i prick som vanligt! Jag blir mest trött på hyckleriet. Om de ändå kunde stå för att vara en skönhetstävling…Då går det ialla fall att komma åt dem, så länge de kör med de här ‘fina’ reglerna så smiter de ju undan. Usch, bort med skiten!

  6. SHIT DIN BLOGG HAR BLIVIT HASSELHOFFAD!

  7. I KNOW!
    Visst e det bäst. The Hasselhoff rules!
    ”ironi”

  8. Jag vill ha en såndär T-shirt med den där bilden som det står ”Don’t hassle the hoff” på.

    Måste önska mig i födelsedagspresent.

    För övrigt. Om man ska förbjuda miss Univesrum för att den ger kvinnor komplex så borde man väl även förbjuda tävlingar i stil med ”Världens starkaste man”…eller varför inte actionfilmer med muskliga hunks överhuvudtaget? Många unga killar får komplex, börjar gå på gym och hammrar i sig steroider pga just sådana filmer. Men som vanligt räknas det kanske inte.

  9. ”Och de kommer ju knappast att utse en kort, tjock 28 årig anarkist-flata med hår under armarna till att representera sverige”
    Ew? En sån skulle verkligen behöva lite plastik och botox.

    Sorry att jag spammar ner din blogg nu, men jag är mördande uttråkad här i natten med mitt glas Funky Fjanta.

  10. Hehe
    Jag har oxå spanat in den tröjan.

    Jag håller med. Jag tycker inte man ska tävla i skönhet eller normer överhuvudtaget. Varken killar eller tjejer mår bra av det. Men nu var det ju Fröken Sverige-annonsen som låg ute på ams.se. Hade det varit Herr Sverige (som inte ens finns) så skulle bloggen handlat om det.Jag är skittrött på machonormen som tex jag själv inte platsar in i. Jag e inte fjollig, men skulle aldrig få för mig att kalla mig macho. Till och med bögvärlden har tuggat i sig normen om att man måste vara på ett visst sätt som man. Feminina killar har lixom lägre status än sk ”straightacting”. Försök säga straightacting” med en kuk i munnen säger jag…

  11. Mia!
    ”En sån”?
    Haha. Det var nog det mest o-pk jag hört på länge.

    Jag diggar mångfald. Vill se massor med olika människor ur mina sönderbotoxade ögon när jag e 50 bast.

  12. Jo, jag har gjort en halv karriär av att vara o-pk. Du skulle se hur folk reagerar när jag refererar till mig själv som sandneger.

Kommentera

