Rasism och mångkultur

Spinoff på Mias inlägg om Rasism

Jag växte upp i en förort utanför göteborg som till 80 % befolkades av invandrare. Jag tillhörde den svenska minoriteten hela min grundskoletid och kunde inte tala ren svenska fören jag började teatergymnasiet och fick gå hos talpedagog. Jag hade nästan inga svenska vänner och så fort man kom in i en diskussion med någon och man tyckte annorlunda, så kallades man rasist. Jag skämdes för att vara svensk. Det var lixom något fult. Alla svenskar var rasister och jag gjorde mitt bästa för att verka så osvensk som möjligt.

Nu kan jag skratta åt det. Det var svårare då.

Jag lärde mig mycket. Ursprung går mig ofta förbi och jag ser inte mig själv som mer självklar att få vara i det här landet än någon annan. Men samtidigt så är jag extremt känslig för det här med ordet rasist. Jag håller helt med i det som Mia säger! Folk slänger sig med det där ordet alldeles för lättvindigt. Svenskar som invandrare. Jag misstänker att det e folk som kanske aldrig varit face to face med rasism och som är rädda för att själva klassificeras till den gruppen som först skriker rasist när någon är orolig över tex vår invandringspolitik. Svenskar är livrädda för att bli kallade rasister. Men rätta mig om jag har fel, rasister är väl människor som inte tycker om människor från andra kulturer, som inte gillar vårt mångkulturella samhälle? Så länge man inte passar in på den beskrivningen så är det fritt fram att ha vilka åsikter man vill om ämnet UTAN att bli kallad rasist.

Sen skulle jag oxå vilja belysa det faktum att man som invandrare kan kalla svenskar för både det ena och det andra och komma undan med det. Är inte det rasism? Jag blev enormt trackad för mitt svenska ursprung under min uppväxt och det har resulterat i mycket osäkerhet i mitt vuxna liv. Och det är kanske inte den värsta formen av rasism, men hur ska vi bli av med problemet om rasismen flödar från så många håll? Jag tror att det handlar om att vi alla måste lära oss ett annat tänk. I det utopiska drömlandet så finns kanske inget ursprung, alla är lika. Men i sverige idag så frodas vi i olika kulturer. Respekten måste komma från oss alla. Svensk som invandrare.

/bob

Andra bloggar om: , , , ,

2 svar

  1. […] (Läs gjärna spinoffen till detta inlägg på  Bobbys Blogg.) […]

  2. Jag har en viss aning om hur det där känns. När jag gick i sjätte klass gick jag i skolan på en förort utanför Uppsala där de allra flesta ungar var invandrare.

    De kallade inte mig rasist, eftersom jag är halviranier. Men de retade mig väldigt mycket för att jag är halvsvensk och speciellt för det faktum att jag faktiskt aldrig fått lära mig att prata persiska (jag pratar spanska istället eftersom min pappa bor där och jag bott där när jag var mindre.)

    Rasist har jag blivit kallad mest av svenskar. Och det känns lika jobbigt varje gång. Det är ett mycket hårt ord och jag använder det aldrig själv, förutom kanske i glasklara nödfall och då säger jag hellre ”’främlingsfientlig”.

    Ett hemskt ord att slänga omkring sig, är det.

Kommentera

