Men utbilda er då!

Läste om alla stackare som tjänar dåligt. Här och här.

Men utbilda er då! Och skaffa ett bättre jobb. Det är så det går till. Det är klart att det är dåligt betalt på ett skitjobb, men ärligt talat, det är inte meningen att en vuxen kvinna ska jobba på McDonalds eller som telefonförsäljare. Det är jobb för extraarbetande tonåringar. Jag vägrar att tro att en människa verkligen vill komma ur sin situation om hon har jobbat 6 år på samma snabbmatsrestaurang.

Och ja, det kanske låter drygt men jag kan inte hjälpa det, så känner jag rent spontant. Fattar inte debatten. Visst upp med lönerna, men framför allt, UTBILDA ER!

/Bob

Andra bloggar om: , , , , , ,

18 svar

  1. Jag förstår vad du menar, men jag känner lite mer att det gäller att anpassa ekonomin. Har man nästan 9000 kr efter skatt (och tydligen 3000 att leva på) och har räkningar på 6000, fast man delar sin tvåa med sin sambo, då kanske man bör se över utgifterna?

  2. Men alla kan inte utbilda sig. Det är många av dem som harvar på den typen av jobb som är odiagnosticerade bokstavsbarn och dyslektiker. De tog sig knappt genom grundskolan och klarar inte av att tänka framåt.

    Sedan anser jag att problemet egentligen är att AF ofta kräver att man tar den typen av jobb hellre än att satsar på att göra något som ger utdelning på längre sikt. Att de jobben finns i sig med de villkoren och lönerna är ett misslyckande för samhället, inte för individen.

    (Jag borde kanske bli politiker trots allt?)

  3. Forstar vad Trollhare menar, alla har inte vad som kravs for att utbilda sig. Men generellt sa haller jag med dig , speciellt eftersom man pluggar gratis i Sverige. Inga dyra ”tuition fees” som har i USA.

  4. Jag håller också med dig till viss del, men du har en rätt skev uppfattning om hur mycket pengar som är normalt att tjäna. Och ibland kan jag tycka att problemet inte är att alla tjänar för lite utan att ditt yrke kanske tjänar för mycket. Och det här uttalandes kommer jag få äta upp av alla musikalartister som läser. Puss

  5. Fast att det är gratis stämmer ju inte. Det är ju lån till största delen.

    Det är något som jag märkt (och varning för ovetenskaplighet, men detta är mina erfarenheter från alla människor jag mött som jag diskuterat det med) att barn från fattiga familjer drar sig i det längsta för att ta lån. Många av dem jobbar i tre år för att slippa ta lån för ett år på folkhögskola.

    Med det nya systemet är det ännu mer omöjligt att jobba oxch plugga samtidigt. Det missgynnar barn till låginkomsttagare.

    (Fan, jag ser redan rubrikerrna framför mig: POLITIKER SEXBLOGGAR:”Svärmor behöver en rektoskopi”)

  6. Ok. Men jag menar inte de männsikor med olika handikapp som hindrar dem i arbetslivet. Det vet ,man väl när man börjar på McDonalds att det inte är bra betalt?! Vill man då ha mer pengar så får man försöka göra något åt det. Tjejen i en av artiklarna har jobbat där i SEX ÅR. Det är inte omöjligt att plugga och vara ensamstående förälder. Jag har dussintals exempel som jag känner. Det är mycket lättare att klaga än agera.

    Och Carro. Jag SKA tjäna mycket. Jag har pluggat i fem år för att bli musikalartist, omvärdera det i högskoleår så blir det inte så konstigt, plus att jag har bara jobb ca 9 månader om året. Resten är man utelämnad till akassa.

    Sen vet jag att jag har haft väldigt bra betalde jobb och det är för att jag är bra på att förhandla. Det är långt ifrån alla som tjänar som jag. Speciellt inte de på institutions teater.

    Pöss

  7. Med gratis menar jag att man i Sverige inte behover betala nagot till hogskolan/universitet. Givetvis kostar bocker, hyra, mat etc. Har i USA maste man, forutom bocker, hyra, mat etc, ocksa betala en avgift/poang till sjalva Universitetet och den avgiften varierar kraftigt beroende pa om skolan ar privat eller statlig.

  8. ooooh – det är bara att utbilda sig. hm – någon har blivit blå.

  9. Är jag blå för att jag tycker man ska göra något åt sin levnadssituation? Hm. Om det är att vara blå, då e jag smurf. Men jag röstar rött. 😉

  10. Jo jag håller med lite där. Jag började plugga igen förra året efter att ha varit outbildad skitunge i flera år.

    Det ÄR väldigt billigt att studera i Sverige och man har alla möjligheter till hjälp med lån osv. Jag hade inte ett öre när jag började plugga.

    Och nej Bobby du är inte blå. Det är bara så otroligt okorrekt i Sverige att kritisera någon som inte är rik (de rika får man hacka på hur man vill, även om de slitit skiten ur sig för varje öre) så folk kanske blir lite rädda och kallar dig blå i panik.

  11. Håller med dig B Bacon. Eller så får man jobba lite hårdare. Tror iaf att lite hård träning för dessa donnor skulle hjälpa för att senare kunna axla ett större ansvar som städerska. Jag skulle dock kunna tänka mig en PA som hänger med på dagarna och fixar lite små sysslor som hämtar kaffe byter tv kanal åt mig.

  12. Men frågan är väl snarare: Varför finns de jobben öht? Är det arbete till varje pris som är viktigt?

  13. Att utbilda sig betyder inte att man får jobb. Det finns massor av arbetslösa akademiker som har sämre ekonomi än de skulle ha haft om de hade börjat jobba tidigt istället och lagt pengar i aktier. ”Aktiestinsen” som han kallas är en gammal stins som har haft låg lön hela livet men som har en förmögenhet på 150 miljoner tack vare att han började spara i aktier tidigt. Att utbilda sig behöver inte alls vara någonting positivt. Det har jag själv fått erfara.

  14. Andreas: Sant! Arbetslösheten bland akademiker är hög idag. Lång utbildning betyder absolut inte att man har lätt att få jobb, vilket är raka motsatsen till vad vi fick höra i gymnasiet. Då var det att bara man pluggade fick man jobb som gällde.

    Det blir mer och mer så att man är tvungen att ha kontakter för att få jobb, oavsett utbildning och erfarenhet. Nepotism blir allt vanligare, och det drabbar alltid hårdast mot de som redan har oddsen emot sig.

    Om ingen i familjen eller bekantskapskretsen har jobb, hur ska man då kunna nätverka som AF vill att man gör?

    Själv fasar jag för den dagen då jag anses vara färdig(re)habiliterad. Arbetsmarknaden har ingen plats för människor som inte kan ge 110%, och Samhall… sortera plastbitar har jag gjort nog i arbetsterapin.

  15. Håller med dig i det mesta.
    Men de som utbildat sig till tex undersköterska, barnsköterska el förskolelärare har inte så mkt kvar att leva för varje månad och det är förjävligt. Att en 60 årig barnskötare som alltid jobbat heltid har en lön på 19000 kr känns surt..Men har man inga handikapp eller står som ensmastående förälder. Tycker jag med kämpa, skaffa er en utbildning!

    Carro, du har nu startat krig med sisådär 500 svenskar;-)

  16. Jag säger som Tommy Nilsson.
    Jag tror på människan. Och med det menar jag att jag tror på människors förmåga att uppnå det de önskar. Om man bara arbetar tillräckligt hårt och är målmedveten. Och jag snackar INTE politik nu. Sen förstår jag att alla inte har samma förutsättningar och för de människorna ska det finnas skyddsnät. Men har man sambo och en fin lägenhet men ändå har jobbat på McDonalds i 6 år, då blir jag förvirrad. That´s it!

  17. Alltså vad för någon utbildning är musikalartist!? Vad ska du göra efter att du är 30? Du kan inte vara äldre iallafall utifrån dina pubertala tankar. Du är snabb på att döma! Det är inte jobbet som konstituerar en människa, och det är ju också tur för dig! Men den här kritiken lär nog inte gå fram eftersom du är självgod så att det räcker!

  18. Måste självklart komma med ett inlägg i debatten, men även med en ny synvinkel. Visst kan man utbilda sig för att få bättre med pengar men för mig är det viktigare hur pass intressant jobb man kan få efter utbildningen och att man trivs. Man kan se det som en investering i hjärnkapacitet (eller spagathopp för vissa som är färdigutbildade vid 21). Har svårt att se hur någon ska kunna tycka att flippa hamburgare är intressant, år ut och år in. Men å andra sidan, vem är jag att döma? Vissa kanske prioriterar annat än jobb i sina liv.

Kommentera

