Imorgon… då!

Jag önskar jag var en person som var morgonpigg.

Som vaknade vid 08 snåret med en önskan att plantera om de där krukväxterna som står i köket eller ta den där powerwalken som jag planerade dagen innan. Eller helt enkelt vakna tidigt, ta min kopp kaffe och titta på tv4Morgon med resten av svenska folket.
Varför inte vakna upp, göra morgon-yoga till ljudet av alla djur som är vakna riktigt tidigt, djur som jag aldrig hört för jag e aldrig vaken då. Djur som… som… bofinkar och rävar. Eller är rävar morgondjur? Ok, morgonpigga rävar och glada sparvar. Eller varför inte ljudet av pensionärer sörplandes kaffe, tittandes på Jeopardy-repriser. Morgonljud helt enkelt.

Men det är inte de ljuden jag vaknar av.
Det finns två saker som väcker mig varje dag.

Antingen är det telefonen som ringer, nån vän eller bekant som aldrig i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka sig att jag sover vid, gudförbjude, kl 12. Skäms.
Eller, min inre ångestklocka. Den som säger mig att detta är inte ett sunt beteende, kan man vara så här trött? Gå upp med dig och skäms över att din dag nästan e slut innan den börjat.

När jag äntligen pallrat mig upp så lovar jag mig själv att imorgon så ska jag gå upp tidigt. Jag ska starta alla projekt jag skjutit på, ringa de där samtalen som måste ringas innan kl 12 och fika med den där kompisen som bara kan träffas på förmiddagen. Imorgon. Då…

Med det löftet sätter jag mig oftast framför tv:n eller datorn tills det är dags att gå till jobbet.

Jag kan ju ta det lugnt.
Imorn så ska jag ju gå upp. Tidigt.
Imorgon.

/Bobby

Andra bloggar om: , , , , , ,

7 svar

  1. Men MÅSTE du gå upp tidigt? Ligg kvar istället och lura ute på nätterna med nattdjuren…

  2. Jag MÅSTE inte. Men jag mår bäst av ljus. Det gör ju de flesta… Och vissa saker måste göras på dagen. 😉

  3. Känner igen. Jag hade tre-fyra månader då jag inte såg dagsljus. Och Falun ligger söder om polcirkeln!

  4. Jag har motsatt problem, är extremt kvällstrött. Inte så kul om man vill vara social med människor som gärna håller igång halva natten… Just nu är jag sjukskriven och har börjat vända dygnet – ibland är jag inte i säng före 23, oj oj oj 😉

  5. Jag sover till minst elva varje morgon , har primadonnefasoner ( och nattjobb)

  6. That´s it.
    Jag är en primadonna.
    Eftersom jag inte är sjukskriven så kan jag inte skylla på nått annat? (även om jag är chockad över hur sent du går och lägger dig, MrArboc)

  7. Det är någon som startat en ”typ” org. för oss morgontrötta. Hörde om detta på just morgontv..

    Förstår iallafall ditt dilemma.. Möts av det varje dag själv. Men efter 30 har det hänt något med mig.
    Vaknar tidigare och tidigare.. runt 10.00.
    Så försök njuta av att kunna sova ut Bobby..
    Du tar igen det vid 55 år.
    Vi 70 bloggar du nattetid men inte för att du inte somnat i tid utan för att du vaknat med solen..

    Sov Gott och vakna sött!
    Znark..

Kommentera

