Min mor får skit för att jag är homosexuell!

Snackade precis med min mor på telefon. Samtalet började som det alltid gör med rapporter om gånga veckan. Jag märkte att hon lät lite frånvarande så jag frågade vad som var fel. Hon berättade att det var lite jobbigt på jobbet just nu. Hon jobbar som undersköterska på ett äldreboende och en av samordnarna, en muslimsk kvinna, och hon kom inte riktigt överens.

Varför då, frågade jag. Vill du verkligen veta det, sa mamma? Ja, hur hemskt kan det vara tänkte jag.

Det var för att jag var homosexuell. Samordnaren tyckte gravt illa om min mor ända sedan hon fått veta att hon hade en homosexuell son. Hon berättade för min mor att i hennes land så stenade man homosexuella och det var rätt sätt att ta hand om dem. Och att om ens son blev homosexuell så var det moderns uppfostran som det var fel på. Hon hade oxå sagt att om en man blev våldtagen i hennes land så var det mannen som blev våldtagen som var den homosexuella och som det var fel på. Alltså inte våldtäktsmannen.

Mamma är inte en kvinna som tar skit. Hon snackade emot! Berättade att så är det inte och det blev en rejäl kulturkrock. Detta var ganska länge sedan och den dåliga stämmningen har visst spridit sig under året. Alla kunde känna av den. Nu har samordnar-kvinnan gått till chefen och ljugit om min mor och anklagat henne för kränkning och rasism, i ett försök (som visst inte var det första) att få bort henne från avdelningen. Hon snackar skit om min mor till de andra anställda och försöker vända dem emot henne. Till saken hör att det var min mor som REKOMENDERADE samordnaren till hennes position när hon först kom till avdelningen, då mamma själv blev erbjuden positionen.

Som tur är så är min mamma underbar! Ingen kan tycka illa om henne, och så då inte heller hennes kollegor. Nu ska hela avdelningen höras om vad som pågår och min mamma hoppas att allt ska lösa sig.

Jag är chockad! Kan sånt här hända? Vreds klockan precis tillbaka 20 år? Huuuur kan en människa tycka sådana här saker och bete sig på det här sättet? Jag stöter så sällan på homofobi att jag tar så gravt illa vid mig när det väl händer. Och när det nu påverkar min mor och hennes jobb!

Jävla idiot-kvinna!! Vid sådana här tillfällen så blir jag så enormt skeptisk mot islam. Det finns underbara människor av alla religioner och folkslag och det finns rötägg ibland dom med. Men hur kan det år 2007 fortfarande existera ett samhälle där hedersmord, stening av homosexuella och skuldbeläggning på våldtäktsoffer är ok?? Jag har så svårt att förstå, snälla hjälp mig! Nu säger jag inte att sverige, kristendom eller någon annan religion är felfri men jag är glad över att inte alla kvinnor som blir våldtagna i sverige idag blir anklagade för att ha gjort något fel och att jag inte blir stenad till döds för att jag blir kär i en man.

Nä, bort med alla religioner. De är bara till problem. Låt folk skapa sina egna åsikter!

Det måste oxå vara väldigt svårt att hysa sådana åsikter i vårt väldigt liberala samhälle. Vilken kamp den där enormt ointelligenta kvinnan måste gå igenom varje dag. Med all rätt. Hoppas hon får kroniskt munsår!

Kärlek ska väl ändå vara det som är viktigast, oavsett vem man älskar?!

Eller?

/Bobby

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,

39 svar

  1. Sanslöst…

  2. Fy farao!! Jag blir förvånad varje gång jag hör något sånt, jag har så svårt att förstå…helt fruktansvärt.
    Det är definitivt kärleken som är det vackra. Precis som du säger…det är att älska som är fint, inte vem. Who gives a fuck!

    Hoppas din mor står på sig och du med! Man ska inte ödsla för mycket tid på ignoranta okänsliga idioter!

    Kram

  3. un fuckin beliveble..

  4. Vilken skön Pippi-mamma du verkar ha! Ge henne lite ryggdunk från mig.

    Men det är helt sant, man blir så jävla chockad när man stöter på såna åsikter – att bo i Stockholm och umgås (nästan) bara med vettiga människor är lite som att leva i skyddad verkstad.

    (Sen är det väl tyvärr ändå så att åtminstone tjejer som blir våldtagna i Sverige ganska ofta får höra att de gjort något fel och på något sätt är medskyldiga. Men okej, de blir inte stenade. Man får kanske vara glad över det lilla. )

  5. En av anledningarna till att jag är i det närmaste militant ateist – religionen blir en ursäkt för vissa människor att uppföra sig som idioter!

  6. Du får ursäkta, Bobby, men du låter ganska naiv. Jag förstår att du inte stött på mycket homofobi när du rör dig i de kretsar som jag förstått att du gör (teater, musikal, dans etc och dessutom i storstäderna).

    Problemet är att utanför den världen finns den. Och den finns mycket. Både i storstan och på landet, bland kristna, muslimer och ateister, bland män och kvinnor. Trots att vi skriver 2007.

    Det är fruktansvärt, och det måste bekämpas, men den finns där. Och det blir inte bättre om vi förnekar den. Vi måste i stället ställa oss upp, tillsammans, och bemöta den och mota bort den: övertyga människor om vårt värde och våra rättigheter.

    Och visst finns homofobin i religionens namn. Men blanda inte ihop religion och homofobi per se. Det finns många religiösa (kristna, muslimer, judar etc) som inte är homofober, många som till och med är homos själva.

    Med detta sagt vill jag slutligen säga att du har en otroligt stark mamma. Säg till henne att vi är många som tänker på henne, och ge henne en extra kram nästa gång du träffar henne.

    =)

  7. Heders åt din mamma!
    Min bästa vän blev av sin chef ( äldreboende) uppmanad att AIDS testa sig eftersom hennes bror är bög. Och det var typ förra året.

  8. Håller med dig här. Religionen är nog i mångt och mycket orsaken till en massa missförstånd här omkring oss. Hoppas den där Samordnaren får foten i röva och med hövet ut genom dörren…

    Oftast om det finns vettigt folk runt omkring, så löser det sig säkert på avdelningen….hoppas jag i alla fall…

    🙂

  9. Ömsesidig kärlek mellan två vuxna människor som inte skadar någon annan borde aldrig få vara fel, borde aldrig bli påhoppad eller ens ifrågasatt!

    När jag hör så inskränkta och idiotiska åsikter undrar jag om det hänt något alls sen stenåldern…

    Stå på dig och var rädd om din mamma;-)

  10. Tack för alla fina ord! Jag ska hälsa morsan! Hon hälsar säkerligen tillbax på grov och bräkig göteborska.

    Och jag har lugnat ner mig nu. Tycker synd om samordnar-kvinnan! Måste vara jobbigt att vara totalt blåst.

    Vill bara kommentera ett par saker.

    Emma: Du har så rätt. Det är en skam att kvinnor i sverige blir anklagade för att ha inviterat till våldtäkter och att hur man klär sig ska påverka en dom. Det var ett dumt exempel som jag gav. Menade dock att det i sverige inte ses som regel att kvinnor är ansvariga för sina egna våldtäkter. Men jag håller med dig!

    Aronson:
    Det är möjligt att jag inte stöter på så mycket homofobi i och med det jag jobbar med och var jag bor. Men jag har haft mycket kontakt med det under min uppväxt i ghettot. Där blev man misshandlad om man misstänktes för att vara bög, inga undantag. Jag är väl medveten om att det finns mycket homofobi i världen och jag försöker med hur jag lever och med mitt sätt att leva göra så mycket jag kan för att motarbeta den.

    Men tycker du då att jag inte skulle skrivit detta inlägget? Att jag inte skulle bli förbannad för att jag redan visste att det fanns homofobi där ute? Genom att skriva reagerar jag.

    Och det där med att jag skulle blanda ihop religion och homofobi? Jag började ju hela den där passagen med att säga att det finns rötägg i alla religioner och folkgrupper. Och folk får självklart tro på vad de vill. Jag har personligen bara väldigt svårt för religioner som talar om för människor om vad de ska tycka om andra folkgrupper och folkslag.
    Men det är ju bara min åsikt. Så tack för oron, men jag blandar inte ihop homofobi med religion konsekvent.

    Kram på er

  11. Shit vad arg jag blir när jag läser, och du har så rätt i ditt religionsresonemang. Om ändå bara kärlek kunde få råda överallt. Jag tyckr din mamma är helt fantastisk som orkar stå emot sånt skitsnack, men det gör mig förbannad att hon ska behöva göra det. Kram

  12. Vad fan!Din mamma ska inte behöva stå ut med sådana påhopp!
    Den där kvinnan, måtte sitta så benhårt fast i sin uppfostran, att det inte finns utrymme för något som helst självständigt tänkande!

    Att definiera en människa enbart utifrån deras sexuella läggning, är väl något av det mest trångsynta som finns, att sedan dessutom attackera anhöriga till den ”definierade”, är så bottenlöst oförskämt och korkat, att det trotsar allt förnuft!

    Även jag skickar en stor kram åt din mor…

  13. Fy fan vad surt.
    Speciellt när det är ngt du inte kan påverka eller förändra.
    Hoppas verkligen att det löser sig och att mamma orkar stå på sig och få bort den där människan.

    kram!

  14. Jag förstår inte vad människor är så rädda för när det gäller homosexualitet! Vad är det som är farligt? Det är precis som du skriver Bobby, det är ju kärleken som är viktigast, inte vem man blir kär i. Det är verkligen helt sanslöst, men jag måste säga att jag inte är förvånad. Nu låter jag väldigt fördomsfull, men inom personalen på äldreboende finns det så mycket skitsnack och de ägnar sig hellre åt att skvallra och hata varandra än att jobba. Trust me, I know. Jag hoppas verkligen att ingen på din mammas arbetsplats kommer att tro på den här kvinnan!

  15. Shit, jag höll på at trilla av stolen när jag läste det här. Skrämmande! Jag tycker att den där samordnaren inte är kompetent för sin roll – har man en chefsliknande roll skall man vara respektfull och ödmjuk. Även om hon inte gillar homosexuella (vilket jag inte förstår hur man inte kan gilla – jag menar, vad berör det henne?) – så borde hon respektera att det finns andra männsikor med andra åsikter. Och sen skuldbelägga din mamma – gaah, det finns inte ord för hur ilsken man blir! Hoppas det verkligen ordnar sig för din mamma och att samordnaren… ja, iallafall inte skall vara samordnare längre.

  16. *skakar på huvudet* Jag är i total chock…. Stötte på lite homofobi nu när vi var i Umeå med turnén och blev ledsen… Men om man jämför detta så var det ju ingenting…… Hälsa mamma I att hon är grym och jag kan bara tänka mig att hon fajtar detta med näbbar och klor!

    Puss

  17. Du och din mamma har all rätt att vara förbannade. Sån här skit ska man inte ta.

    Sedan att det inte är religionen i sig utan människors tolkning av den som är problemet är en annan diskussion.

    Kanske har du invaggats i någon falsk säkerhet de senaste åren som gör att du öht reagerar så starkt. När man själv lever mitt i helvetet känns det som den mest naturliga sak i världen, och det är INTE sunt.

    Kram till dig och till din mamma. Ni är modiga.

  18. Jag länkar detta till min blogg.
    Du SKA vara skeptisk mot islam, det är inte bara solsken och rosor.

    Det måste finnas någon slags laglig action din mor kan ta emot denna kvinna. Det är trots allt förbjudet att diskriminera någon pga läggning. Och det är ju precis vad kvinnan gör, även om det inte just är din mammas läggning som är på tapeten.

    Kom ihåg att vi älskar dig. Inskränkta religiösa fittor borde stenas själva.

  19. […] Du ska läsa detta. 20 04 2007 Ett väldigt viktigt inlägg på Bobbys blogg. […]

  20. Såhär är det va. Det finns rötägg i alla religioner, det är det ingen frågan om.
    Men bland tex kristna finns det individer som inte har något emot homosexuella. Det vet vi alla. Vi vet att det finns kristna präster som, från början, gladeligen hävdat att de gärna viger homosexuella par tex.

    Jag kan dock, utan ett enda tvivel, säga direkt att jag aldrig, ALDRIG har hört en muslimsk person yttra en enda UNS av positivitet mot homosexuella. Det är fint att försöka att inte dra alla över en kam, väldigt PK, men muslimer ÄR generellt mindre toleranta. Reglerna inom deras religion är hårdare, och de kommer från en samhälle som inte har utvecklats eller civiliserats något vidare sen medeltiden.

    Bobby jag hoppas för guds skull att inte en enda procent i dig på något vis tror att detta på något sätt är ditt fel. Jag vet att det är lätt att känna sig skyldig när dylika saker händer.

    (Den enda trösten är väl att den muslimska kärringjäveln förmodligen får spö av sin karl när hon kommer hem från jobbet och inte har diskat. Ja, jag är skitarg.)

  21. Jag skuldbelägger inte mig själv det minsta! Det är det är den där kvinnan som har issues, inte jag! Men jag blir ledsen över att något som jag är påverkar min mammas liv negativt. Det finns ju, som Sandra sa, inget jag kan göra åt saken.

    Jag tror faktiskt att min mor är för trött på hela skiten för att ta nån form av laglig action. Men det verkar ju lösa sig nu när alla på avdelningen ska höras individuellt. Mamma är ju inte den enda hon har försökt trycka ner och påtrycka sina åsikter på. Jag tro saken kommer lösa sig. Om inte, så drar jag ner och rövknullar hennes man. Då blir ju han, enligt hennes tro, bög och hur ska hon lösa det?!

    Tack igen för alla fina ord! Det är skönt att veta att det finns så mycket vettiga människor ändå.

    Pöss

  22. Mia!
    Jag håller med dig om allt. Jag e lite för feg och PK ibland för att säga det bara…

    😉

  23. Jag har nog aldrig personligen varit utsatt för något homofobiskt överhuvudtaget. Att någon kritiserar min homosexualitet är nog däremot det ENDA jag inte tar åt mig överhuvudtaget av. Men när de går på ens föräldrar så kan jag tänka mig att det känns jobbigare…

  24. Kroniskt munsår är fan ett lindrigt straff i sammanhanget…

  25. Mållös……..va säger man???? ………..KRAM till mazen från mig! Gratulera henne till sin fantastiska son!! Du får också en.

  26. Det Ska vara MAMZEN!

  27. någonstans vet man att folk med dessa åsikter går fria… ändå blir det en chock att möta dem. man tänker liksom, …varför? varför slösa energi på att hata (typ: vara rädd för) någon man inte ens känner? säger som ”sex&thecity”samantha; ”at least get to know me, then hate me”…
    KRAMA din mamma! Sänder massa positiv energi!!!

  28. Ja, förbjud ALL religion om en person är säger något ni inte gillar! Hon bedriver kampanj på din mors arbete, du bedriver kampanj på nätet. Du är inte ett dugg bättre.

  29. Jag är inte mållös och i chock men ganska eeh.. vad ska man säga.., ja.., sned. Liksom.
    Ingen censur och ”freedom of speech” och så vidare i all ära. Men det är fortfarande ett demokratiskt land med egna värderingar och lagar vi bor i. Som man ska följa. Vi får vädra våra åsikter visst, men Hets mot folkgrupp och diskriminering är enligt lag förbjudet. Som hon nu själv försöker ta till ”tete a tete” med chefen… Så vad man än tycker har hon gjort fel. Hur pk man än vill vara. Sen om det nu beror på hennes religion eller okunskap, taskig barndom eller mentala ohälsa spelar ingen roll.
    SÅ – om nu din morsas kollega har sina åsikter kan hon antingen A) bita sig i läppen och liksom lära sig att acceptera fakta och kanske till slut lära sig att stening kanske är en dum och omodern idé eller B) packa ihop sina kläder och åsikter och flytta hem. Det är ju så mycket bättre där låter det ju som. Eller? Kom hon kanske hit till Sverige för att det trots allt INTE var så bra där?
    Så enkelt är det.

    En parentes apropå kulturella olikheter som, herr Aronson, i hög grad tyvärr fortfarande har att göra med religion: Just nu pågår en ganska så het debatt i en annan del av världen om att man kanske ska skippa den gamla regeln att män kan skilja sig genom att SÄGA att han vill det 3 ggr. Eller ska man nu ska ha kvar den?

    /Älska mer

  30. FY FAN!
    Det är sånt här som får mig att vilja vara så sinnessjukt politisktinkorrekt!
    (Men det kan vi ta IRL)
    Jag älskar din mamma i alla fall och jag och alla andra som träffat henne vet ju vilken underbar människa hon är! Den där andra jävla T__k-Fi__an kan ju bara… (Ja, jag tror du fattar)
    Ses om 2h min vän!

  31. […] de inte alltid gör, när vi hör att svenska tjejer är horor och ja, vi kan ju ta det briljanta exemplet från Bobbys blogg om hur en muslimsk kvinna trakasserar hans mamma om att han borde stenas till döds för att han […]

  32. Att inte din mamma stenade kärringen istället är ju en gåta!.

  33. […] Jag har sagt det förr och säger det igen, handlar det inte bara om kärlek? Hur kan det vara fel att älska? […]

  34. Åh, jag blir så ledsen när jag hört talas om sånt här! Jag vet inte var jag ska börja, men om man är så inskränkt att man hellre stenar och därmed dödar än älskar då är man en ond människa som inte förtjänar någon plats i vårt samhälle.

    Go mamsen!
    (vet att det inte är så lätt för våra mammor alla gånger…)

  35. Hej jag blir helt gråtfärdig detta är 2007 och folk lever fortfarande på stenåldern Stå på er Jag är mamma själv och man älskar sina barn oavsätt vem barnen älskar!!

    Många kramar till er!

  36. Ne asså jag håller fullständigt på din mamma där.
    Den enda som har rätt är faktist hon.
    Och även om jag bara e 13år så vet jag när saker e rätt o fel och att kränka homosexuella e fel.
    Dom e också människor, inte djur som ska stenas bara för att vissa idioter tycker det

    Hoppas det går bra för din mamma

    // Julia

  37. Tack Julia! Det värmer.

  38. Ännu en anledning till att kämpa mot religionen (även fast jag förstår att homofobi även beror på kulturella faktorer)!

  39. Jag blir helt förbannad när jag läser att folk tycker att homosexuella skulle vara mindre värda, eller någon över huvud taget! Man undrar ju hur de resonerar egentligen! Tänker de att ”ja, men han är inte kär i en kvinna så han borde dö!”? Jag fattar inte hur de får ihop det… Det är helt hemskt! Vi hade ”tjejsnack” och ”killsnack” i vår skola (går i 8:an) och när vi tog upp det här med homosexualitet så sa flera tjejer att de tyckte det var äckligt med lesbiska och om de skulle få reda på att en de hängde med var homo skulle de sluta snacka med den personen. Helt sjukt! Jag fick höra att samma sak sades i killgruppen om homosexuella killar… Nu är ju inte jag homosexuell, men om jag hade varit det hade ju jag aldrig vågat berätta det efter den nertryckningen! Gud vad arg jag blir!

Kommentera

