SL är roten till all ondska

Skrivet 23/4-07, kl 09.07

Jag är så arg att jag skakar.

Jag ska åka ut till Hallunda, där jag repar på Riksteatern, och är på väg till bussen i godan ro. Väl där kommer bussen 3 minuter sent och precis innan bussen kommer så upptäcker jag att min remsa är slut och slänger upp en hundring för att köpa en biljett. Chauffören skakar på huvudet och säger att man inte kan köpa biljetter på bussen och pekar på en myntautomat som står i busskuren.

-Men jag har har inga mynt, säger jag.

Han bara lyfter på axlarna och vänder sig till nästa person i kön.

-Jag kommer missa mitt anslutande tåg vid Hornstull, kan jag inte få åka med ändå, jag ska ju ändå köpa en biljett där?, ber jag vänligt.

-Du kommer inte på utan färdbevis!

– Men jag vill ju köpa ett av dig, jag har ju pengar!

– Du kommer inte på utan färdbevis!

– Skämtar du med mig??! 

Jag ser hur alla på bussen sympatiserar med mig, tittar förbannat på puckot bakom ratten och rusar av bussen och går raskt ner till pressbyrån för att köpa en ny remsa medan min buss försvinner i fjärran. Nu har jag garanterat missat mitt tåg och är så arg att jag vill gläfsa efter varenda buss jag ser. Jag köper ett rems-helvete och väntar vid kuren tills nästa buss kommer, säger att jag ska till Hallunda. Han lyssnar knappt och stämplar 3 kuponger. Sen hajjar han till och sträcker fram huvudet som en sköldpadda.

– Sa du Hallunda? Oj, det är visst 2 kuponger.

Sen tar han goood tid på sig att fixa min remsa medans jag tänker att det hela hade varit över på 2 sekunder om han bara hade lyssnat på vad jag sa från början.

Nu sitter jag på tåget på väg ut till jobbet och håller hetsigt i mitt anteckningsblock medans jag skriver helt maniskt. Till historian hör att det varit problem VARENDA GÅNG jag ska ta mig ut till den där piss-förorten Hallunda.

Förra veckan stämplade den lilla hoben på Hallunda hållplatsen fel tid på min remsa, så när jag hoppade på min anslutande buss vid Horsntul så blev jag anklagad för att försöka tjuvåka och fick lösa ännu en biljett.

Dagen efter så gick min buss 5 minuter för tidigt, så att jag såg den köra iväg när jag lugnt gick ner mot hållplatsen. Då fick jag ta en taxi för att hinna med mitt tåg, det var lördag och inga andra bussar gick. Då kör taxichauffören fel och kör mot centralen och försöker övertyga mig om att det går snabbare den vägen. När jag påpekar att det går snabbast med bron mellan Fridhemsplan och Hornstull så skakar han bara på huvudet för att 3 minuter senare (när vi är vid slussen) få en uppenbarelse och utbrister:

– Aaaahhhh! Nu förstår jag. Du menar brooon. Jaja, den går ju snabbare. Just det, du har rätt. Jag stänger av taxameternq, du kan vara lugn.

Jag försöker djupandas för att inte få en hjärtattack av stress och tänker att jag skiter väl i pengarna, jag tog ju en taxi för att jag hade bråttom, inte för att jag ville åka runt halva stan och ägna mig åt sightseeing!

Ni förstår. SL orsakar mig smärta. Och lägg sen till att de är oförskämt dyra och att de ändrar biljettpriser och biljettsystem som Nanne byter löshår.

Nä, fy fan! Vad hände med att vara serviceminded? Usch!

/Bobby

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

10 svar

  1. Det är så sjukt.
    Det finns trevliga busschaufförer också. Jag och min sambo åkte från Norrtälje till Stockholm. Efter 2-3 stopp kliver en kille på, som har sms:at till sig en biljett. Svaret har ej kommit vid det tillfället han kliver på, och förklarar det för chauffören. Snällchaffisen låter honom åka med ändå. Killen ringer då SL som svarar honom att det kan ta tid innan man får sms tillbaka.
    Det tar 1 timme att åka från Norrtälje till Sthlm. Han får sitt sms efter 40min. Det går alltså inte att åka på sms-biljett utan att planera sin resa flera timmar innan. Om man inte har tur att åka med en snäll chaufför. Och det har man ju oftast inte.
    Klart man förstår om personalen blir grinig när de varje dag blir utsatta för folk som inte har biljett eller mynt, men SL får faktiskt skylla sig själv, när de hittar på sådana idiotiska biljettsystem.

  2. Åh! Råkade ut för en liknande grej!! Kolla in min blogg…!
    PÖSS!

  3. Guuuud va man känner igen sig! Jag har också alltid otur att hamna på bussar med griniga chaufförer, så att man har lust att skriksjunga sången ”en busschaufför…” i örat på dem! Jag fick inte kliva på bussen en gång innan jag hade avslutat mitt mobilsamtal, bara för att det var ”mobilfritt längst fram”….eh VA´?!? Grrr… En annan gång stannade inte chauffören vid min hållplats för att han tyckte att jag hade ”plingat för sent”. Visst…jag kom på att plinga i sista sekund, men det var ändå typ 150 m kvar till hållplatsen! De är ett speciellt släkte de dära chaufförerna….. Men visst finns det undantag…säkert… Jag har dock inte lyckats få nöjet att åka med dem….

  4. Äh, det jag är nyfiken på är varför det inte finns några SNYGGA busschaufförer? Okej, jag har sett två fuckables köra buss i Danderyd-Täby, men annars är det fan tunt.

    SL är för övrigt inte service minded. Det är ironiskt att ”SL” även är en förkortning för ”Service Level”. Jag hämnas genom att alltid ta taxi när jag riskerar att bli mer än 20 minuter sen (till exempel när bussen är sen och jag missar anslutande tåg) och sen skicka in kvittot till SL som snällt får betala min taxi. I runda slängar pröjsar SL taxiresor för omkring 1000 spänn per år för mig. Men jag åker ju bara kollektivt (men snart, så! MUHAHAHAHA)

  5. Men hade du haft telia eller tele2 hade du kunnat åka på sms-biljett ju.

  6. Men det har jag ju inte…

  7. Bussarna i Uppsala är lika förjävliga.

    Det var ju en busschaufför här som för ett par veckor sedan slängde av två små barn från bussen för att det fattades typ tre kronor till deras biljetter. Ungarna var typ 7 och 11 och bussen hade hunnit åka ett tag så han dumpade av dem bredvid en motorväg mitt ute i ingenstans. De började gråta.

    Det är som om de rekryterar sin personal från närmaste mentalsjukhus.

  8. Tror att SL och skånetrafiken ingår i någon slags ond konspiration för att orsaka så mycket ilska och hat bland medborgarna som möjligt. Händelsen hade lika gärna kunnat hända i Lund… Sympatiserar med dig! 😉

  9. Nyss hemkommen ifrån storstan å just detta problem. Fick för första gången igår känna mig som en okunning turist i vår huvudstad.
    Gör precis som dig Bobby, slänger fram pengarna på 4:ans buss. Fick samma svar men han sa även, att jag kunde betala över sms.
    När jag då frågar hur man gör, svarar han mig
    – Du, jag kan inte hålla redan på allt!
    ???
    Blir lite desperat eftersom jag inte orkar gå över heeeela västerbron till söder.
    Så min göteborska har aldrig varit så grov.
    Förklarade att jag var här över dagen och att vi inte har samma system i Gbg.
    Då blir han helt plötsligt jäääätte snäll..
    och säger
    -Du kan ju inte heller veta allt..
    Så du bjöd han mig över västerbron till hornstull.

    Så nästa gång Bobby, bre på din modersdialekt:-)
    /Pam in the City

  10. Håller med om att lokaltrafik (och övriga) beter sig väldigt märkligt månha gånger, men det bästa är att nu kan man tjäna pengar på sina historier och få tillbaka lite för all ilska som orsakats. På måndag den 7 Maj släpps siten http://www.interesting.org/service där man kan dela med sig och få chansen att få 1000.-/historia. Samanlagt ger de ut 100 000.-. Materialet används sen i Idéboken om service. /Carin som tänkte tjäna pengar på andras dumhet

Kommentera

