Griniga gamla gubbar

Idag när jag skulle sätta mig på bussen så gjorde jag något som var alldeles fel. Jag satte mig på en pensionärsplats. Det var på en sån där fyra-plats där man sitter två och två, och lixom tvingas titta på varann. Bussen var nästan tom.

När jag satt mig ner så upptäcker jag att det står en gammal man bakom mig med vinröda byxor och en tygpåse från ELLE hårt tryckt mot bröstet. Han tittar argt på mig. Jag förstår inte riktigt vad han vill eftersom det fanns tre helt lediga platser mitt framför näsan på honom. Han fortsätter stå och stirra.

– Förlåt ville du sitta här?

Jag flyttar mig till platsen mittemot min egen.

-Nej. Jag vill sitta där.

Han pekar med ett krokigt anklagande finger på platsen där jag precis satt mig.

– Ok. Inga problem.

Flyttar tillbax till platsen som han just stirrat bort mig ifrån. Han sätter sig bryskt ner på sin erövrade sits och håller sin randiga ELLE-påse i ett stadigt tag. Han ger mig ett par hatiska blickar och vänder uppmärksamheten mot trafiken utanför.

Va? Det var precis som om jag begått ett brott genom att sitta där jag satt. Han tyckte verkligen att jag betett mig fel. Men saken är den att vem som helst får sitta på de där platserna i mån om plats. Men allt som gubben såg var att jag våldtog pensionärplatserna med min ungdomliga rumpa. Fy på mig!

Jag skrattade gott inombords och satte upp foten på sätet bredvid mig.

Gubben höll på att få slag.

Jag njöt och skrattade tyst lite till.

/Bobby

Andra bloggar om: , , , , , ,

9 svar

  1. Två kärringar gnällde på mig i yngre dagar för att jag stt på ”deras” säten. Jag sa att jag nyss brutit benet. Då bad de om ursäkt. Vilken liten lögnare jag var…

  2. Haha. Vardagsedge! 🙂

  3. Men Elle-påsen! Det är ju det bästa!

  4. Åååh min kompis F har en polare som gjorde världens roligaste grej.

    Hon satt på en såndär plats och så kom en skitsur tant och sa åt henne högt att hon för minsann flytta sig för att tanten skulle sitta där

    Så hon reste sig upp och flyttade sig och HALTADE som faaaan medans hon kämpade sig till nästa säte. Hahahaha! Tyckte det var klockrent. Tanten skämdes som fan och hela bussen tittade argt på henne.

  5. Mia: Tänk att jag har gjort precis samma sak…

  6. Klassisk grej på tunnelbanan är ju detta – som jag varit med om själv. Vagnen är knappt halvfull och därmed finns det minst 20 tomma platser. Min kompis råkar sätta sig på en handikappstol, och strax efter kommer en sur kärring och skäller ut henne för att hon satt sig där. Min kompis flyttar sig. Men VARFÖR ska kärringen skälla på min kompis när hela vagnen dräller av tomma platser, somliga dessutom på exakt samma avstånd från dörrarna som handikappstolarna… Då är det gnäll bara för gnällandets egen skull.

    Eller en annan typisk grej. Jag brukar sätta min rygga på sätet bredvid mig på t-banan – OM det finns gott om tomma platser. Flera ggr har det hänt att det då kommit fram sura kärringar och grinigt påpekat att jag ska ta bort väskan så att de kan sitta där ”för man ska faktiskt inte ha väskor på sätena!”. Men VARFÖR ska kärringarna sätta sig just där jag har ställt min väska, när det finns andra lediga platser? Helt sjukt.

    Det är sånt här man får hämndtankar av, av typen ”jag ska minsann också bli en grinig kärring när jag blir panchis”. Suck.

  7. HAHA, åh herre gud, jag skrattar så jag tror att jag dör!! Egentligen är det ju lite sorgligt på samma gång, att folk blir såna som han, och jag med mitt heta temperament hade säkert blivit arg på pensionären. Men alltså, jag menar. . . jag ser det där framför mig, jag ser hur han står där med sin elle-påse och blänger ilsket på dig. Och det är bara för komiskt. Jag förstår mig inte riktigt på de människor -främst pensionärer- som liksom ”reserverar” platser på bussar, caféer och bibliotek. Hur skall en utomstående kunna veta att de alltid sitter där? Och vad gäller bussen: har de ingen rullator med sig kan de väl lika gärna sitta på en annan plats.

    Någonting jag heller inte begriper mig på är den oskrivna regeln att ge sin plats till en pensionär om bussen är full. Visserligen är det artigt att agera så, och det har hänt att jag erbjudit människor min plats- inte bara pensionärer. Dock förstår jag mig inte på de äldre som blir ARGA för att folk inte ger sina platser till dem; vad är det som säger att man har så mycket svårare att stå bara för att man är pensionär, än vad personen på platsen har? Tror inte att man är så sugen på att flytta på sig om man handlat sex kassar på Ica och har ont i benen, bara för att en pensionär skall få sitta där av den enkla anledningen att h*n är pensionär. . .

  8. Jag håller med. Jag är livrädd för att bli en sån där arg och sur pensionär som tror sig stå över andra människor. Då ger jag folk tillåtelse att bita ifrån nu! Om jag blir grinig när jag e äldre, säg till mig! Mitt unga jag säger att det ok!

  9. Måste förmodligen kännas lika meninglöst som att köra i vänsterfilen samtidigt som man blir omkörd av en lång rad bilar i högerfilen pga att man kör för långsamt och dessutom i fel fil och avsluta det med att gå ut och sparka på bilarna vid nästa rödljus för att de körde om på rätt sida !?.

Kommentera

