Are you a Lajv?

Idag när jag var på stan med min käre kollega Anna så såg jag ett spöke från mitt förflutna.

Jag gick teaterprogrammet i gymnasiet och det är ju ett välkänt faktum att det programmet lockar till sig en hel del kufar. Mig bland annat. Idag såg jag en annan.

Vi kallar henne Mia.

Mia var ganska snäll, tyst och försynt. Sa inte så mycket och fnissade högt, som ett marsvin. Mia älskade Arkiv X. ÄLSKADE. Hon såg alla avsnitt och var smått besatt av Agent Scully. En dag kom hon till skolan och hade klippt sig i Agent Scully-frisyr och färgat håret rött. Mia var lite tjock och hade eksem i ansiktet som hon aldrig smorde in. Det hela gjorde att hon såg väldigt oagentig ut, utan mer som en arg kulturtant alá Nina Schatterius.

Det jag allra mest minns med Mia är att hon älskade lajv. Hon var en riktig lajvare. För er som inte vet vad lajv är så är det en form av rollspel som går ut på att man tillsammans med en grupp människor träffas på bestämd plats och spelar sina roller under en utsatt period, tex ett par dagar. Oftast utspelar sig lajvet under medeltiden eller i påhittade världar. Man kan vara trollkarl, krigare, prinsessa ja, nästan vad som helst. Men man får inte släppa sin roll.

Detta älskade Mia. Hon satt ofta och broderade på nån ny medeltida utstyrsel som hon skulle iklä sig till helgens aktiviteter. Ibland hade hon på sig kläderna i skolan. Alla tittade. Det gillade Mia, även om hon rodnade när man frågade om hennes utstyrsel. Hon älskade att prata om lajv. Försökte ofta få oss andra i teaterklassen att följa med, prova på. Vi lovade att vi skulle testa men visste att vi aldrig skulle göra det.

Jag har massor med fördomar om lajv. De flesta har jag fått från Mia. Än idag känns det jättelöjligt.

”Titta på mig, jag är 26 bast och leker viking. Jag har träsvärd och otvättat hår. Tjoho!”

Som en maskerad som dras lite för långt.

Sen slog det mig.

Det är ju det jag jobbar med. På scen.

Jag är första klassens lajvare. Som Mia.

Fast utan svärd. Och med snyggare kläder.

/Bobby

Andra bloggar om: , , , , , ,

14 svar

  1. For the record: Inte jag.

    Haha.

  2. Vilken underbar anekdot!
    Skriv en bok, jag njuter!
    Puss och kram

    Ps. toi toi för kvällen din arena star;-) ds.

  3. Fast menar du inte Scully? Den kvinnliga agenten…

  4. Mia: Ska vi tro på det? 😉

    Aronson: Fast det är väl mer rimligt att hon ser ut som Mulder om hon är ful?

  5. Aronson:
    Du har så rätt. Jag menade Scully. Det är ändrat. Jag var inget x-fan som du märker.

    🙂

  6. min vän terry gick på samma gymnasium som du. vi spekulerade så mycket i vem det är… fast det känns som att det fanns en del av den sorten att välja på, heh…

  7. Av ren nyfikenhet.
    Hur lyckas man räkna ut vilket gymnasium jag gått i?
    🙂

    Hm. Jag känner igen Terry.

  8. Snyggare kläder?
    Inte helt säker på det längre. Det stämde bättre förr, men lajvhobbyn har kommit ifatt en hel del.

    Kul ändå 🙂

  9. Men du får ju iaf betalt för att ”lajva”, right? Och du slipper vara ute i skogen och klafsa runt i lera på riktigt. 😉

  10. Har några vänner som lajvar, det är läskigt. Dom har dock inte otvättat hår & är jävligt goa, problemet blir då dom ska snacka om sina jävla lajv.

  11. mäh, jag kände ju igen dig såklart. jag har tom träffat dig ett par gånger för hundra år sedan. din dåvarande roomie/pv (?) gick i samma klass som terry. 🙂

  12. Menar du Mattias som jag bodde med?
    Han var bara min roomie. Kan inte minnas Terry dock.
    Hm.

  13. japp, mattias. 🙂
    terry såg väldigt punk ut på den tiden.

  14. Ok.
    Ja, det var en del punkiga brudar i den klassen.
    Vet säkert vem det är när jag ser henne.
    Jag hoppade ju av i tvåan så jag har lite dåligt minne över den där perioden.

Kommentera

