Gårdagens goda gärning

Igår gick jag och 3 av mina kollegor på stan.

Vi hittade en väska mitt på Kungsportsplatsen full med mobil, pengar, kontokort, filofax, ja allt. En dyr väska, burberry. Och en scarf. Stackars kvinna, tänkte vi. Letade igenom väskan efter ett telefonnummer till henne. Hon var visst läkare. Shit pommesfrittes. Och väldigt på språng då hon typ hade allt där i. Hittade ett nummer och lämnade ett meddelande och telefonnummer på telefonsvararen.

Då kom en man springandes. Han sa kvinnans namn och att hon tappat väskan från cykeln. Ytterst tacksam tog han emot väskan med ett leende på läpparna. Och sprang iväg igen.

När vi sitter och äter 20 minuter senare så ringer min telefon. Det är Läkardamen.

Hon frågar var jag är och jag säger att vi sitter och äter på Saluhallen. När jag kommer ut och möter henne så trycker hon tacksamt min hand och ler som en sol. När hon släpper taget så märker jag att hon lämnat en 500-lapp i min hand.

”Du behöver verkligen inte…” började jag.

”Ta den! Gör nått kul. Du är en ängel!” insisterade hon.

Sen cyklar hon iväg med sin väska i ett hårt grepp.

Och vi sitter på en femhundring som vi ska dricka lite drinkar för nån dag. Det blev ju ett lyckligt slut för alla!

Och jag är en ängel.

/Bobby

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 svar

  1. Åh jag vet hur härligt det känns!
    Jag hittade en väska med plånbok, filofax och massa mediciner som ägaren just hämtat på apoteket. Hon var överlycklig och storgrät när jag ringde henne. Hon hade dessutom minnesproblem, så hon var helt beroende av filofaxen. Visst känner man sig så GOD, lite som moder Theresa nästan…( ok, kanske inte riktigt så god, jag antar att moder Theresa inte bitchade om bekanta och hade one-night stands…)

  2. åhhhh underbara du och tant..
    Gå till min brors ställe..avenyn 1..de godaste drinkarna;-) snyggt och flott är det med.
    Puss

Kommentera

