Bilolycka

Idag väcktes jag av mitt alarm kl 10. Jag hade just ställt om alarmet till kl 11 och lagt mig till ro igen när jag hör en skitstor smäll utanför fönstret.

Jag flyger ur sängen med kalsongerna uppkorvade i stjärten och fumlar hysteriskt med de 8 lager av gardin som hänger för mitt fönster. Utanför så har en OLA-ambulans med hög fart kört in i sidan på en liten golf. Ambulansen var på utryckning och mitt i en korsning så krockade de två bilarna. Föraren på den lilla golfen klarade sig bra, men det var en person som satt i baksätet på krocksidan som det visst låg värre till med. De fick klippa upp taket och bära ut personen.

Bredvid spektaklet var det en stor folksamling. Med kameror. Och mobilkameror. Och videokameror.

Jävla gamar. Hur kan man stå och filma någon annans olycka så där? Så fruktansvärt respektlöst. Polisen bad dom flera gånger att inte filma varav folk stod som fågelholkar och inte förstod varför de inte fick filma. Öh. Kanske för att det är fel? Kanske för att detta inte är en film utan verkliga livet? Kanske för att för de som var inblandade i olyckan så var hela situationen allt annat än underhållande?

Jag blir så förbannad.

Har allt i vår omgivning helt plötsligt förvandlats till underhållning? Har vi blivit så förstörda att vi inte längre ser allvaret i olyckor och andra människors skador?

Något är seriously wrong när ens första impuls när man ser en olycka är att ta fram mobilen och börja filma.

Har saker ingen mening om det inte kan underhålla oss?

/Bobby

Andra bloggar om: , , , , , , ,

8 svar

  1. Det såg verkligen vidrigt ut. Satt i frukostmatsalen och såg det strax efter smällen. Man blev helt skakad ju.

  2. Kvällspressens fina tipspengar för bilder bidrar säkert till att flytta fram positionerna för vad som är ok. Man visst är det otroligt osmakligt.

  3. I vintras hade säpo ett uppdrag på burgerking på avenyn (droggäng…), där dom skrikande och med k-pistar i högsta hugg tvingade ner några ”gangsters” på marken utanför. tror f-n att det var en tant med rött paraply som skulle fram och titta (1m bakom poliserna…) och vägrade ge sig när hon bev bortkörd….. ett litet (pyttelitet) skott i luften hade suttit fint!!

  4. Tror inte att folk tänker (självständigt) längre.
    Annars hade ju sunda förnuftet (och deras förmåga för empati) sagt dem att det inte är läge att frossa i eller filma andra människors olycka!

  5. Håller med ”e” här ovan – kvällspressen betalar bra för filmer och bilder ”från verkliga händelser”. Helt sjukt, det uppmuntrar ju till den där sortens gambeteenden. Bläh!!

  6. Men att dem inte skäms!
    Det är det som chockerar mig mer än själva handlingen. hur kan de med??? Jag skulle aldrig kunna med att ta fram min mobil likt en gam och filma nån som har det svårt. Nää….
    *skakar på huvudet*

  7. Tja.. om de anser att de har chans att tjäna storkovan på att lämna bilderna/filmerna till media så kanske de skiter i samvetet…? Men jag håller med dig, det är förjävligt.

  8. Det är så chokerande!! Har folket inget medlidande utan bara nyfikenhet??

Kommentera

