Får man prutta offentligt?

Idag braxade en kollega till mig på ett fik mitt i city när vi stod och väntade på våra kaffe. Den luktade.

Vi skingrades lite omärkligt för att mörka hans lilla fadäs och för att slippa andas in hans luftbajs.

Nu undrar jag, när är det ok att prutta?

Får man lixom göra det offentligt eller e det ett big no no?

Jag undrar, för jag e kluven.

/Bobby

Andra bloggar om: , , , ,

33 svar

  1. Det är aldrig okej att prutta. Därför bör människor med tarmfel sättas på institution där de får sona sitt brott.

    Vissa människor kan faktiskt inte hjälpa att de fiser. Mitt ex hade en teori om min tarmfunktion och vårt samliv…

    • Man ska egentligen få prutta vart som helst, kanske inte vid maten eller nåt sånt men fortfarande! Man behöver prutta för att rensa och få utt dåliga saker i tarmarna, och jag vet att ni som säger att ni hatar de som pruttar offentligt lägger ut några smygare överallt!

    • braka på jag braka. på bio med. yesbox. lite extra kryda bara. ha det nu.

  2. Nä, det får man inte, men jag tycker man borde få det. Har ju själv ulcerös colit så ibland blir det ett himla springande för att folk inte accepterar att man pruttar.

    Va fan – får man prutta lite oftare så luktar ju småfisarna inte så mycket som jättebrakarna som bara måste ut!

  3. Klart man inte får. Lite hänsyn måste man väl visa sina medmänniskor…

  4. It`s a big no no..

  5. Klart man far om det absolut inte gar att halla, vi har val alla pruttat vid mer eller mindre lampliga tillfallen och forsokt skylla det hela pa nagon stackars hund. Helt ok sa lange det ar ofrivilligt och inte gar att kontrollera.

  6. Det är så ofattbart ohyfsat att göra det.Vet ni vad !
    🙂

  7. Inomhus är det förbjudet! Eller i alla fall ganska otrevligt. Visst kan man ha bubblande mage och så, men gör det utomhus eller på toaletten åtminstone!!!

    Själv tycker jag det är ganska pinsamt att prutta offentligt och gör det extreeeeemt sällan själv. Tycker till och med att det är lite halvjobbigt att prutta högt på offentliga toaletter… Men egentligen borde man kanske ”skryta med” att man gör det på rätt ställe då?!?!?

  8. Inte på restauranger & caféer, tycker jag. Eller i kassakön på Ica, eller kassakön i någon annan typ av butik. Där borde det verkligen vara förbjudet att prutta! Dels för att det är synd om kassapersonalen som måste andas in pruttlukt, dels för att det känns rätt snuskigt att göra sånt i samband med mat. Man kan väl göra det på toaletten? De flesta caféer har ju ändå sådana.

    Det är heller inte okej att prutta vid middagsbordet. Annars är det nog ganska fritt fram för fisar!

    Finns säkert tillfällen då man absolut inte kan hålla sig, men jag (som dock pruttar jävligt sällan) har aldrig haft några sådana bekymmer.

    Helena: Haha, jag har samma problem! Ibland händer det ju att man släpper sig på en offentlig toalett. Det känns som om alla hör det?! Konstigt att det är så jobbigt för mig, eftersom jag däremot inte har några problem med att bajsa offentligt.

  9. A big no-no! It’s like…peeing in the pool, eow!

  10. Visst ar det ackligt med fisar men det gar verkligen inte att jamfora med nagon som kissar i en swimmingpool – fy f-n vad ackligt med en kallsup och dra i sig nagon annans urin! Fisar ar ju trots allt bara en gas aven om det ar valdigt illaluktande.
    Ska tillaggas att detta aldrig varit nagot problem for mig men jag vet att det finns manniskor som lider fruktansvart over det faktum att de inte kan kontrollera sitt fisande.

  11. Inhaling a fart or drinking a mouthful of urine, that’s the question…and a very disgusting one. Fortunately I don’t have to answer it 🙂

  12. Användandet av ordet ”braxa” är väl ännu mer provocerande än offentliga fisar?

  13. Michel: Lol, you’re sooo right! I’m glad I don’t have to answer that question either.

  14. Varlden ar liten: No matter what your answer would be people would think you’re disgusting and nasty. We better keep quiet *s*

  15. njae inte offentligt va?

  16. Det beror på varför man pruttar. Det finns som sagt situationer då det inte går att undvika att släppa sig.
    Man vill självfallet inte störa andra med sina inälvelukter.

    Man skulle behöva ha modet att förvarna folk om det
    oundvikliga om det verkligen är oundvikligt.

    Ett scenario skulle kunna vara i en hiss som har fastnat
    eller i en tunnelbana som står stilla och som inte verkar komma till nästa station. Man skulle kunna utropa något i still med ”gasvarning” eller ”ursäkta magbesvär gaser”.

    Det är en brist på medkänsla och allt vad det är att släppa sig när folk inte kan lämna en kö på en matbutik eller liknande. Man kan säga till någon att hålla ens plats och tillfälligt och kort avlägsna sig själv till en plats där man inte skapar för mycket eller alls skada.

    Skulle kunna skriva en bok om detta ämne.

    Tjingeling ..

  17. HORAHO RAHO RAHORAHOR

  18. Det är ju faktiskt lite äckligt tycker jag..

  19. Helt sjukt att ”släppa” sig offentligt.
    Man kna väl vara litet förlägen om att upprethålla någon stil!

  20. Helt klart det är okej! Jag har inga problem med att någon släpper sig offentligt! Jag tycker snarare sagt det är naturligt och komiskt samtidigt! Någon frihet måste man få ha!

  21. Det känns skönt att lägga av en rökare. Men man ska alltid ta hänsyn till andra människor och går det inte pga att man bara måste, så hjälper det att träna up dig själv på att släppa smygare! För då kan ju ingen spåra lukten till dig. I sådana situationer, så låter du smygaren gå sedan vänder du och tittar på den närmaste personen så som att du är den som upptäckte att skitlukten komer från honom/henne.

    Men det är bra om man undviker at fisa vid matbordet! Jag lärde mig det för ett par är sedan då jag släppte en rökare under middagen. Olyckan var framme och jag sket på mig! Det en blöt en, så blöt att skiten gick igenom byxorna och stolen fick tvättas!

    Kalle

  22. Bra tips! Men jag har tagit det hela till en helt annan nivå! När det trycker på så ser jag till att jag har människor omkring mig. Sen låter jag den gå och ju högre skiten låter desto bättre! Eftersom jag då vänder jag mig till den närmaste personen och säger högt och tydligt-”fy fan vad äckligt!”. Inte en jävel tror att det var jag som sket! 🙂

  23. Farting for life!!!

  24. YEP- Fart for life! Men om dina fisar luktar jävligt illa så kan det vara pga ett tarm problem! Coconut Virgin Oil fixar till tarmarna! Men skita e fint!!!

  25. Älskar att fisa offentligt, även att rapa och säga saker man inte ”får” säga som att t.ex. kritisera religion, prata nakenhet eller dyl.
    Jag tycker det är sjukt kul att provocera andra. Speciellt människor som tycker något så naturligt som att ”fisa offentligt” är farligt. Jävla gnällkärringar säger jag. Finns annat man kan gnälla på men har man det så bra som vi har det i Sverige så blir det väl av att man gnäller på småsaker som att fisa offentligt.

  26. Man bör definitivt göra sitt yttersta för att undvika att fisa inomhus på offentliga platser!

    Men utomhus ställer det sig lite annorlunda – jag kan berätta en lustig historia från en av mina många cykelturer:

    Vid en lekplats i ett nyetablerat bostadsområde satte jag mig ned på en parkbänk och kände att något var på gång i magregionen. Det fanns ju då ingen anledning att hålla ifrån, utan jag bara lät hela härligheten släppa ut med ett ordentligt brak.

    Ni kan tro vad barnen som lekte i sandlådan intill skrattade hjärtligt åt mitt fyverkeri. Man skulle inte tro att de hade hört något liknande förut, för det var ingen ände på deras skrattsalvor. Jag skrattade jag med, och vi hade så roligt allihopa.

    Denna episod visar ju helt klart hur en fis ute i det fria kan bidra till ett humoristiskt inslag i vardagen, i alla fall bland barn. Kanske också någon vuxen tyckte det var roligt?

  27. Det här säger ju allt: http://www.youtube.com/watch?v=skoYYEYlJA4

    Det är inte bara barn som tycker det är humoriskt med fis.

  28. brukar prutta med flit offentligt så alla drar in sig min prutt gas 🙂 så jävla skönt att lägga av en riktig stooor braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakare.

  29. Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit and sources back to your website?
    My blog is in the exact same niche as yours and my users would genuinely benefit
    from a lot of the information you provide here.
    Please let me know if this okay with you. Thanks a lot!

  30. I have read so many articles on the topic of the blogger lovers except this article is truly a fastidious piece of
    writing, keep it up.

  31. Hi there, I discovered your website by means of Google while looking for a related topic, your site
    came up, it looks good. I have bookmarked it in my google bookmarks.

    Hi there, just become alert to your weblog through Google, and found that it’s truly informative. I am gonna watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. Numerous other folks will likely be benefited from your writing. Cheers!

Kommentera

